Clas Ohlson slår förväntningarna

Foto: MALIN LÖÖF

Clas Ohlson visar starka siffror för mars.

Försäljningen ökade med 10 procent jämfört med året innan.

Men det är Norge och Finland som drar upp butikskedjan – i Sverige stampar försäljningen i princip på stället.

Butikskedjan Clas Ohlson sålde varor för totalt 537 miljoner kronor i mars, enligt siffror som bolaget publicerade på onsdagen.

Det innebär en ökning med 48 miljoner kronor, 10 procent, jämfört med mars i fjol.

 Analytikerna hade i snitt väntat sig en ökning på 8,3 procent, enligt SME Direkt.

 I lokala valutor är ökningen 7 procent.

Jämfört med i fjol har Clas Ohlson fått skjuts av kalendereffekten. I fjol var påsken i mars, vilket gav fler röda dagar och därmed färre handelsdagar än i år. 

Enligt Clas Ohlson är den positiva effekten för årets försäljning cirka 5 procentenheter, det vill säga halva ökningen.

Antalet butiker har på ett år ökat med 10 procent och Clas Ohlson har nu sammanlagt 215 butiker.

Växer i Norge och Finland

Hemmafixarbolaget växer starkt i Norge och Finland, där försäljningen ökade med 21 respektive 20 procent. 

Men i Sverige stampar Clas Ohlson i praktiken på stället. Försäljningen ökade med en procent.


LÄS MER: Clas Ohlson planerar starta 15 nya butiker 


Utanför Norden har försäljningen minskat med 18 procent, vilket påverkas av att kedjan har stängt butiker i Storbritannien.