Även de fyra testbutiker som företaget öppnat i Tyskland försvinner.
Engelsmännen och tyskar blir i stället hänvisade att handla på nätet om de vill vara kunder hos Clas Ohlson.
– Vi förlorar helt enkelt lite för mycket pengar, säger vd Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt som förklaring till att företaget lägger ner butikerna i både Storbritannien och Tyskland.
Nyheten om slakten av det brittiska butiksnätet avslöjades i samband med att butikskedjan presenterade sina siffror för det andra kvartalet i företagets brutna räkenskapsår på onsdagsmorgonen.
Rejäl kursuppgång
Aktiemarknaden gillade nyheten om nedläggningen av den förlusttyngda verksamheten i Storbritannien. Aktien steg med närmare 8 procent efter drygt två timmars handel, men mattades något under eftermiddagen. Slutkursen blev en uppgång med 6,4 procent.

"Verksamheten i Storbritannien går efter 10 år fortsatt med betydande förlust även efter de åtgärder som vidtagits för att optimera butiksnätet de senaste åren. Utvärderingen av den pilot som gjorts med fyra butiker i Tyskland visar att verksamheten inte förmår leverera enligt plan och att rätt förutsättningar därmed inte finns för att nå lönsamhet. Med detta som bakgrund kommer butiksnätet i Storbritannien och Tyskland att avvecklas och vår närvaro på dessa marknader, i linje med den nya inriktningen, koncentreras till e-handel. Denna inriktning ger oss möjlighet att utveckla en skalbar affärsmodell inledningsvis för Storbritannien, Tyskland och på sikt andra marknader", skriver Lotta Lyrå, vd och koncernchef för butikskedjan.
Företaget trimmar också sitt sortiment i butikerna där fokus ligger på de produkter som motsvarar 50 procent av företagets försäljning. Produkter som inte säljer så bra rensas ut från hyllorna.
" De tester som genomförts i butik visar att vi kan reducera antalet produkter och ändå öka försäljningen avsevärt i flertalet kategorier", skriver företaget.
I januari påbörjas ifnörandet av den nya sortimentsstrategin i hela butiksnätet.
Dystra siffror i kvartalsrapporten
Bolaget redovisar dystra siffror i kvartalsrapporten.
Nettoresultatet rasade till 25 miljoner kronor vilket kan jämföras med 96 miljoner under samma period i fjol.
Rörelseresultatet, inklusive engångskostnader, uppgick i sin tur till 33 miljonerkronor vilket kan jämföras med 125 miljoner under samma period i fjol.

Analytikerna hade i snitt väntat sig att Clas Ohlson skulle leverera ett rörelseresultat på 76,7 miljoner kronor enligt analytikersammanställningen från Bloombergs.
Det underliggande rörelseresultatet uppgår till 124 miljoner kronor jämfört med 140 Mkr under det andra kvartalet i fjol.
"Nivån speglar marknadsklimatet, vår höga förändringstakt samt att de kostnadsbesparingar som identifierats ännu inte gett effekt, vilket är enligt plan", skriver Lotta Lyrå, vd för Clas Ohlson, i rapporten.
Försäljningen steg med 8 procent till 2,1 miljarder. Den organiska försäljningstillväxten uppgick till 4 procent och 1 procent i jämförbara enheter. Försäljningen i november steg med 10 procent till 979 miljoner kronor.
Avvecklingen av butiksnätet i Storbritannien berör omkring 150 anställda och den totala avvecklingskostnaden väntas uppgå till maximalt 210 Mkr.

Avvecklingen av de brittiska butikerna kommer att ske i den takt som matchar hyreskontrakten för butikerna - alltså inga tomma butiker som enbart drar hyreskostnader.
Efter att avvecklingen i Storbritannien och Tyskland är genomförd uppskattar Clas Ohlson att den positiva effekten på rörelseresultatet uppgår till omkring 75 miljoner kronor om året.