Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Agnes Wold läxade upp Klarnachefen om kravet

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.
Agnes Wold, 67, är läkare och professor i klinisk bakteriologi vid Sahlgrenska akademin.
Foto: HENRIK JANSSON
Klarna grundades 2005 med betalningslösningar där konsumenterna får varan först och betalar i efterhand, när de handlar online.
Foto: Jakub Porzycki / SHUTTERSTOCK EDITORIAL/NUR PHOTO//IBL

Agnes Wold har fått en ursäkt av Klarna-grundaren Sebastian Siemiatkowski för obehaget hon drabbades av när betalningsjätten skickade faktura på något hon inte köpt.

Men någon polisanmälan mot ”id-kaparen” tänker hon inte göra.

– Polisen har väl annat att göra, och det kan inte vara min plikt att anmäla när Klarna gjort fel.

Bakgrunden till det uppmärksammade fallet är att Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi, i början av året drabbades av ett bedrägeribrott då en annan person beställt en vara på nätet i hennes namn.

Efter telefonkontakt med betaltjänsten Klarna trodde hon att saken var utagerad. Men icke, det kom en ny faktura med uppmaning att betala.

Agnes Wold blev förbannad och kände att det plötsligt blivit hennes uppgift att ordna upp saken, trots att hon själv undviker att handla prylar på internet.

– Jag hoppas innerligt att detta är utagerat nu, säger Wold som dock fortfarande låter småförbaskad när saken kommer på tal.

Agnes Wolds inlägg om hanteringen av bedrägeriet fick stort genomslag i sociala medier.
Foto: HENRIK JANSSON

– Det som gjorde mig extremt upprörd var att de skulle straffa mig genom att pausa fakturan och att jag skulle utredas. Det var tydligen ”company policy”.

Bedrägeriet gick sannolikt till så att gärningspersonen använde Wolds telefonnummer och personnummer, men en annan mejladress, och fick igenom köpet hos ett datorspelsföretag. Utan krav på verifiering med Bank-ID.

Köpesumman var 140 kronor men det allvarliga var strulet efteråt, menar Agnes Wold, som kände att hon oförskyllt fått bevisbördan slängd över sig.

– Min första tanke var att någon ville trakassera mig genom att köpa något i mitt namn.

Sebastian Siemiatkowski, 40, är medgrundare, vd och koncernchef på Klarna Bank.
Foto: ANETTE NANTELL / DN TT NYHETSBYRÅN

Efter att ha stångats med Klarnas säkerhetsavdelning gick Agnes Wold ut på sitt Twitterkonto med kraftfull kritik mot betaltjänsten.,

Det dröjde inte länge innan Klarna pudlade. Bolagets vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski ringde upp Wold och bad om ursäkt. Han fick en smärre utskällning.

I förra veckan publicerade Siemiatkowski en längre kommentar på Klarnas hemsida med löften om ändrade rutiner.

– Med Agnes var vi för snabba och vi kommer ändra rutinerna så inte andra kunder får samma otrevliga överraskning, skriver  Klarnagrundaren.

Men professorn tycker inte att det är riktigt där skon klämmer.

– De förlorar pengar om alla måste legitimera sig, det kan jag förstå. Men då får de ta smällen med bedrägerier på någon promille eller procent, och prisa in det.

Så svarar Klarnagrundaren

I en längre kommentar till Agnes Wolds kritik skriver Sebastian Siemiatkowski bland annat:

Om bedrägeriet :”Vid köp av digitala produkter ska Bank-ID alltid triggas. Den butiken som Agnes uppgifter användes i hade fel inställning. Det har vi nu rättat.”

• Om fakturan: ”Med Agnes var vi för snabba och vi kommer ändra rutinerna så inte andra kunder får samma otrevliga överraskning.”

• Om polisanmälan: ”Vi uppmuntrar också alltid kunden som drabbas att anmäla. Det är för att försäkra att anmälan stämmer överens med kundens upplevelse och bidrar till brottsstatistiken.”

Agnes Wold menar att det bedrägeribrott hon utsatts för inte ens är värt att kallas en id-kapning. 

– Det är ingen som kapat mitt id. Det är hur lätt som helst att hitta någons personnummer och mobilnummer.

Wold tycker heller inte att det åligger henne att polisanmäla händelsen.

– En av sakerna jag var mest arg på var att de försökte lura mig att om jag inte polisanmälde skulle de inte kunna göra något. Att det var min plikt.

– Det är de som har blivit lurade, jag har inte köpt något. Jag tycker det är urbotten.

Expressen har sökt Klarnas pressavdelning för ytterligare kommentarer.


Senaste nytt om din ekonomi.

Di TV ger dig de bästa analyserna och hetaste aktietipsen.