Den norske affärsmannen Christen Ager-Hanssen, ägare till krisande Metro och numera även tidningens chefredaktör, medverkar på tisdagen via tv-länk i Publicistklubbens första debatt för hösten.
Bolaget har stora skulder och en rättslig process pågår. Nyligen beslutade tingsrätten att Christen Ager-Hanssen får fortsätta arbetet med en företagsrekonstruktion fram fram till den 3 oktober.
Han har gjort sig av med Metros journalister eftersom de inte passar in i hans affärsplan.
I stället Metro ska Metro bli ett forum för debatt där skribenterna betalar 5 000 för att få sina inlägg publicerade, har Ager-Hanssen sagt.
Drivs inte av ”journalistisk iver”
I Publicistklubbens debatt säger Ager-Hanssen att artiklar som skribenterna betalar för inte är kärnan i Metros tänkta affärsmodell.
Tidningen ska ägna sig åt så kallad ”performance marketing”, där annonsköparna betalar i för de mätbara resultat som annonseringen ger.
Han bekräftar dock att han inte kommer att ha behov av några journalister.
Moderatorn Robert Aschberg frågar: Du drivs inte i första hand av publicistisk iver?
Svaret:
– Nej.
Ager-Hanssen ger inget dock tydligt svar på hur människor ska lockas till Metros sajt utan ett journalistiskt innehåll.
Den norske affärsmannen har flera gånger hävdat att han blev lurad i samband med köpet av Metro. Han säger sig dock inte ångra att han köpte tidningen.
– Varumärket är fantastiskt för alla typer av digitala produkter.
Metro-medarbetaren: Det har varit en upplevelse
I debatten medverkar också Åsa Larsson, medarbetare på Viralgranskaren som nu har blivit av med sig jobb.
Om de sista månaderna på Metro säger hon:
– Det har varit jobbigt. Vår grupp har blivit väldigt sammansvetsad under tiden och kämpat på i en väldigt speciell situation. Men jag känner ändå någonstans att det har varit en upplevelse.