Att stanna hemma på semester i Sverige har blivit allt mer populärt och den här sommaren nådde trenden nya nivåer.
Enligt Svenska Turistföreningen gjordes rekordmånga bokningar av boenden runtom i Sverige. I början av sommaren ökade bokningarna med 11% och i slutet av juli ökade det 18%, jämfört med året innan.
Stolthet över Sverige
Även hashtaggen #svemester som initierades av STF för två år sedan har blivit allt mer populär med omkring 16 000 bilder just nu på Instagram.
– Det finns en otrolig stolthet att visa upp sitt Sverige och att inspirera andra att se Sverige, säger Johanna Murray, kommunikationsstrateg STF.
Viljan att upptäcka Sverige är något som även campingägarna har märkt av. På Nordic Camping, som äger 40 campingplatser, ökade antalet gäster med 15-20% den här sommaren.
– Vi ser att den här marknaden växer och att de som tidigare åkte utomlands nu kommer till oss, säger Ingela Lundkvist, CCO Nordic Camping.
Orsaken beskrivs som flera. Den svaga kronan och Greta-effekten är några av dem. Även förra årets värmebölja och ett allt varmare klimat tycks ha färgat av sig på svenskarna det här året.
SJ största vinnaren
Särskilt för SJ tycks klimatångest och flygskam ha fått utdelning. I sommar ökade antalet bokningar med 30%, även det en rekordstor ökning jämfört med förra året.
– Vi har sett en jätteökning på nattågstrafiken upp till Norrland. Det är jätteroligt att man väljer att ta tåget de långa sträckorna, säger Thomas Silbersky, senior vice president SJ.