Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Zlatans hygienprodukter gör flera miljoner i förlust

LIVE: Di TV – Sveriges ekonomi-tv-kanal
Zlatans hygienprodukter gör inte succé försäljningsmässigt.
Foto: WWW.IMAGO-IMAGES.DE
Reklam för flera av Zlatans hygienprodukter.
Foto: Zlatan Sport

Zlatan Ibrahimovic är ett av landets starkaste varumärken.

Det räckte inte för att rädda företaget Amazing Brands Stockholm AB som marknadsför Zlatan Sports produkter inom hygien och dofter. 

Företaget gjorde en brakförlust förra året. 

Många har säkert sett fotbollsstjärnans hygienprodukter i butikshyllorna och på nätet. Men än har inte produkterna fått det lyft som man hoppats på.

I fjol gick Axel Johnson-gruppen in och köpte samtliga aktier av de gamla ägarna, samtidigt som den förre vd:n lämnade bolaget. 

Företaget hade då brottats med dålig lönsamhet under flera år.

Dålig lönsamhet för Zlatans hygienprodukter

Men fjolåret blev sällsynt dåligt. 

2018 uppgick omsättningen till 35,6 miljoner kronor för att sjunka till 20,4 miljoner i fjol.

Resultatet efter finansiella poster blev förra året en förlust på 15,6 miljoner kronor jämfört med en förlust på 5,5 miljoner året före. 

I bokslutet skriver man att förra årets fokus låg på att utveckla varumärket Zlatan Sport genom produktion, försäljning, PR och marknadsföring. Distributionen fokuserade på externa kanaler och interna kanaler som e-handel. 

I förvaltningsberättelsen slår man fast att en av de största riskerna mot bolaget är att försäljningen är så koncentrerad till just varumärket Zlatan Sport. 

Man varnar även för en minskad försäljning inom detaljhandeln.

Zlatan inte delägare

Zlatan Ibrahimovic är inte delägare i bolaget. Normalt sett upplåter idoler och stora stjärnor sitt varumärke mot en liten del av omsättningen. Andelen är föremål för förhandling, men kan ligga på runt fem procent. 

Unknown AB heter Zlatans bolag som äger och förvaltar hans varumärken, upphovsrätt och andra immateriella rättigheter. 

En av Amazing Brands största satsningar förra året var den nya kollektionen Zlatan Sports PRO, som är den andra doften i stjärnans sportlinje.  

I reklamen kan man läsa:

”ZLATAN SPORT PRO är en doft som tar för sig och passar alla män som låter livet vara ett äventyr.”

Zlatan om Milan: "Jag spelar inte för pengarna"

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!