Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Zalando: Finns länk mellan framgång och hållbarhet

Länsförsäkringars förvaltare Fredrik Skoglund kommer med två köpcase i programmet.
Foto: Dagens industri
Modemärket Rave Review gör lyxmode av gamla tyger.
Foto: Daniel Everdahl
Kenneth Melchior, direktör för Zalando norra Europa intervjuas i programmet Di tv Hållbart näringsliv.
Foto: Dagens industri
Cecilia Tall, generalsekreterare på Sveriges Textil- och Modeföretag och Matthew Smith, chef för hållbara investeringar på Storebrand Asset Management & SPP i Sverige diskuterar hur hållbar retailbranschen egentligen är.
Foto: Dagens industri

Det har gått bra för tyska e-modebolaget Zalando under coronapandemin och enligt bolaget är hållbarhetsarbete en orsak till framgång.

– Det finns en tydlig länk mellan kommersiell framgång och hållbarhetsstrategi då många kunder verkligen vill ha hållbarhet. De vill ha företag som tar ansvar och det är integrerat i vår DNA att vara ett hållbart bolag, säger Kenneth Melchior, direktör för Zalando norra Europa i programmet Di TV Hållbart näringsliv. 

Coronaviruspandemin skakade om världens ekonomier och många bolag har försatts i konkurs. Men tyska e-modebolaget Zalando förväntar sig att både omsättning och resultat i andra kvartalet väsentligt överstiger marknadens förväntningar. 

– Industrin som helhet led, men vi hade möjlighet att vara en del av lösningen, säger Kenneth Melchior, direktör för Zalando norra Europa i programmet Di tv Hållbart näringsliv.  

I Sverige snabbade man till exempel på processen man kallar ”connected retail” där fysiska butiker kan sälja online på plattformen. Och hållbarhet menar man är en integrerad del av bolagets 2023-strategi. 

– Jag tror att krisen har visat hur snabbt och flexibelt ekonomin kan ändras. säger han och fortsätter: 

– Vi har stärkt vår hållbarhetsstrategi och vi ser att kundernas efterfrågan på hållbarhet definitivt finns där.  

Men kan modeindustrin verkligen kalla sig hållbar - handlar inte allt om konsumtion i slutändan? 

– Det är en rimlig utmaning. Överlag är det ett problem för hela industrin. Det vi har gjort är att säga: hur kan vi vara en del av, inte bara problemet, men också av lösningen. 

Till exempel gör man hållbarhetsbedömningar av sina egna märken, samt uppmanar sina samarbetspartners att göra detsamma senast 2023 så att man kan vara transparent gentemot kunderna. 

Enligt FN:s handelsorgan Unctad så genererar klädindustrin mer växthusgaser än vad flyget och sjöfarten gör tillsammans och retail står för uppemot 10 procent av de globala växthusgasutsläppen. Zalando har åtagit sig att minska utsläppen av växthusgaser från scope 1 och 2 med 80 procent före år 2025 jämfört med basåret 2017. 

Se det senaste avsnittet av Di tv Hållbart näringsliv

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!