Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Wetterling rasar mot näringslivsprofilerna

Voi:s Caroline Hjelm om corona, elsparkcyklarnas framtid och ökningen av olyckor. Klippet är från förra hösten.
Foto: Privat / Privat
Cristina Stenbeck är dotter till affärsmannen Jan Stenbeck och var länge ordförande i Kinneviks styrelse.
Foto: PELLE T NILSSON / SPA
Affärsmannen Jacob de Geer grundade betaltjänstbolaget Izettle 2010.
Foto: OLLE SPORRONG

Galleristen Björn Wetterling skadades svårt när han blev påkörd av en pojke på elsparkcykel.

I ett inlägg på Di Debatt rasar han mot näringslivsprofiler som Cristina Stenbeck och Jacob de Geer - som han menar bär ett ansvar för olyckan.

”Min kroniska smärta bär ni i era investeringar”, skriver han.

Det var på eftermiddagen på nationaldagen den 6 juni som galleristen Björn Wetterling blev påkörd av en tonåring på elsparkcykel vid Klevgränd på Södermalm.

Han skadades svårt, opererades och fick tillbringa stora delar av sommaren på sjukhus. Pojken flydde platsen – men har nu åtalats för vållande till kroppsskada och smitning.

– Handen är inte bra, jag har ingen känsel i tre fingrar. Jag kan inte ens dricka en kopp kaffe med högerarmen, sa galleristen till Expressen på måndagen.

”Investera inte i dumheterna”

Nu riktar Björn Wetterling hård kritik mot de bolag som ligger bakom elsparkcyklarna.

I en artikel i Di Debatt skriver han att näringslivsprofilerna Jacob de Geer, Cristina Stenbeck och Sebastian Knutsson – som är delägare i elsparkcykelsföretaget Voi – bär ansvar för hans skador.

Han riktar sig även mot Vostok New Ventures, Balderton Capital och andra rikskapitalbolag som äger aktier i elsparkcykelstjänster.

”Jag vädjar till er att inte investera mer i de här dumheterna”, skriver galleristen.

”Tråkig inställning”

Han har tidigare köpt reklamannonser där han argumenterar emot elsparkcyklar – och skriver i Di att han tänker fortsätta med det. Wetterling vill att elsparkcyklar förbjuds i Stockholm.

”För ni skapar en stad som vi inte vill ha. Ni skapar en verksamhet utan tillräckliga regleringar som skadar människor för livet.”

Vois kommunikationschef Kristina Nilsson sa tidigare i höstas till Dagens Opinion att Björn Wetterling har en ”tråkig inställning”.

”Vi beklagar verkligen olyckan som Björn Wetterling var med om. Det står förstås honom fritt att driva opinion för det han tror på, men vi tycker att det är en tråkig inställning att döma ut ett nytt transportslag på grund av en olycka som orsakats av en vårdslös förare”, skriver Nilsson till sajten.

Intervju med Vois policychef Tina Ghasemi Liljekvist.