Wanja Lundby-Wedin. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix
Wanja Lundby-Wedin. Foto: Fredrik Sandberg/Scanpix

Wanja Lundby-Wedin godkände bonusarna

Publicerad
Uppdaterad
LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin har kritiserat höga bonusar. Samtidigt har hon röstat ja till 7,7 bonusmiljoner i AMF - som sänkt sina kunders pensioner efter dåliga aktieaffärer. - Det har varit ett rimligt lönesystem, säger hon.
Pensionsbolaget AMF, med tre miljoner anslutna kollektivanställda, har tagit tillbaka 17 miljarder kronor av spararnas pengar.
Samtidigt har styrelsen med bland andra Wanja Lundby Wedin och Göran Tunhammar betalat 7,7 miljoner i bonus till ledningen.
När det blev känt hördes massiv kritik och i går tvingades AMF:s styrelse kalla till krismöte.

"Ville avstå"

Resultat:
Nya vd:n Ingrid Bonde betalar tillbaka 50000 kronor för fjolåret.
Vice vd Ingvar Skeberg betalar tillbaka 1,3 miljoner kronor.
Fredrik Nordström, vd för fondbolaget, avstår 419000 kronor.
Dessutom slopas Bondes och Skebergs rörliga lönedelar för 2009.
- De sa själva att de ville avstå från pengarna, säger styrelseordförande Göran Tunhammar.
81 personer inom AMF får behålla sin rörliga lönedel för i fjol.
- Vi kan inte riva upp redan skrivna avtal, säger Göran Tunhammar.

Var nödvändigt

Wanja Lundby-Wedin har gjort sig känd som en kritiker av bonussystem.
Men AMF-bonusarna har hon inte sagt något om.
- Vi har inte velat ha ett system med rörlig lön, men förre vd:n ansåg att det var nödvändigt, säger hon till Expressen.
Är det rimligt att betala ut bonus när man samtidigt tar tillbaka 17 miljarder av spararna?
- Att återta kapital handlar om att börsen gått dåligt. Bonusen är kopplad till vad den anställde har presterat, det hör ju inte ihop, säger Wanja Lundby-Wedin.
AMF:s styrelse har sedan tidigare beslutat att hela bonussystemet ska ses över.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen