Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

VW-ras slår mot svenska fonder

Europas bilaktier med Volkswagen i spetsen rasar ytterligare när handeln inleddes på Europas börser.
Foto: Ahn Young-Joon

Europas bilaktier med Volkswagen i spetsen rasar ytterligare när handeln inleddes på Europas börser. Nu på morgonen fortsätter VW sitt styrelsemöte där koncernchefen Martin Winterkorns framtid kan avgöras.

Samtidigt dyker svenska pensionsfonder efter Volkswagens aktieras.

Volkswagen-aktien rasar på morgonen med ytterligare sju procent på Frankfurtbörsen. De senaste två dagarna har aktien tappat närmare 40 procent av börsvärdet i spåren av den uppdagade avgasbluffen i USA. Och raset har grävt hål i svenska fondportföljer, rapporterar Dagens Industri.

På två dagar har bolagets börsvärde krympt med 230 miljarder kronor vilket påverkar bland andra statliga Sjunde AP-fonden som är den svenska fond som har störst VW-innehav. Fondens 140 000 VW-aktier har minskat i värde med omkring 77 miljoner kronor denna vecka.

Miljonfall för Nordeas pensionsfond

Två av Nordeas pensionsfonder, Generationsfond 60-tal och Generationsfond 70-tal, har de senaste två dygnen förlorat mellan 16 och 22 miljoner kronor på sina VW-aktier.

LO-medlemmarnas pensionsfond Folksam LO Världen har förlorat cirka 24 miljoner kronor på sina 44 000 aktier.

Även andra bilaktier faller, Porsche med sju procent, Daimler med fyra procent, BMW med cirka tre procent, franska Peugeot med fem procent och Renault med fyra procent.

Olika tester

Bluffen med de riggade avgastesterna uppdagades av amerikanska miljömyndigheter. Men det är inte säkert att Europa är drabbat. Enligt Bertil Moldén, vd på Bil Sweden, ser de amerikanska och de europeiska testerna inte likadana ut. Det är alltså möjligt att det bara gått att lura amerikanska myndigheter.

– Det är två olika testförfaranden har jag fått reda på. Gissningsvis, om vi nu går på Volkswagens linje att man manipulerat systemet i testögonblicket, borde inte metoden vara applicerbar på Europa. Men det får vi undersöka, säger Bertil Moldén.

I USA utvidgas nu testerna. Det är Californa Air Resources Board (CARB) som beslutat att kontrollera även de motorer som finns under huven på bland annat Audi A6 och Porsche Cayenne.

– Den tidigare granskningen gällde fyrcylindriga 2.0-litersmotorer. Nu ska vi börja titta på de sexcylindriga 3.0-liters dieselmotorerna, säger CARB:s informationschef Stanley Young, till Reuters.

Påverkar förtroendet

Bilistorganisationen Motormännen tror att Volkswagens agerande i USA kan påverka de svenska konsumenternas förtroende för företaget.

– Det här är ett uppenbart fusk som man bör skämmas över. De behöver sätta sig ner och fundera på hur man återvinner konsumenternas förtroende, säger Mikael Högskoog, pressansvarig på Motormännen.

Han tror inte att det finns någon egentlig vinning för biltillverkarna med att manipulera tester och tycker det är bra att fusket nu avslöjats.

– För nu har konsumenterna en möjlighet att fundera på vad de ska göra när de väljer nästa bil, säger Mikael Högskoog.

Volkswagens avgasbluff

USA:s miljömyndighet (EPA) upptäcktes att mjukvaran i flera bilmodeller manipulerats för att ge bättre resultat i utsläppstester.

Dieselbilarna ska ha "känt av" när de utsatts för tester och då slagit på utsläppsminskande funktioner för att klara sig under gränsvärdena för tillåtna utsläpp.

Under normal körning ska utsläppskontrollen sedan automatiskt ha stängts av.

De berörda dieselbilarna är Audi A3, VW Jetta, Beetle, Golf och Passat, enligt de amerikanska myndigheterna som nu även ska genomföra tester på sexcylindriga 3.0-liters dieselmotorer som finns bland annat i Porsche Cayenne och Audi A6.