Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Volvo-chefens svar på kritiken: Borde agerat tidigare

Se Volvo Cars nya Sverige-vd svara på kritiken och hör hans resonemang om varför det är viktigt med online-försäljning i spelaren ovan.
Jon Wakefield.Foto: VOLVO / VOLVO
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i samband med lanseringen av Volvos första elbil. Foto: MICHAEL OWEN BAKER / AP TT NYHETSBYRÅN

Det har varit frostig start i relationen mellan Volvohandlarna och bolagets nya Sverige-vd.

Enligt Dagens Industri har många Volvohandlare har känt sig överkörda av planerna på nya försäljningstjänster – vilket tvingade Volvochefen att mana till lugn.

Häromdagen samlades ägare för alla Volvohandlare på ett heldagsmöte i Göteborg med Sverige-vd:n Jon Wakefield och koncernens vd Håkan Samuelsson. Bakgrunden är den kritik som lyfts fram mot Volvos nya planer på att öka direktkontakten med kunderna och att ha egna prenumerationstjänster.

För Volvohandlarna har detta skapat oro för en krympande affär. 

– Kommer det en extern aktör och tar nätförsäljningen är det sämre för oss alla”, säger Kent Jonsson, vd för Upplands Motor, till Dagens Industri.

Förtroendet för nya Volvo-chefen Jon Wakefield, som tidigare varit chef för Volvo Cars i Storbritannien, har varit lågt redan från starten i somras. Enligt uppgifter till Dagens Industri har återförsäljarna ansett att britten inte förstår den svenska marknaden och det faktum att Volvohandlarna – förutom bilförsäljning – också har andra intäktskällor som tvätt, bilglas, däck mm. 

Borde fångat upp oron tidigare

Efter mötet sa Jon Wakefield att Volvohandlarnas farhågor borde fångats upp tidigare och att det inte finns någon dold agenda att runda dem. 

– Vi borde ha haft det här mötet tidigare, men utgången blev bra och jag tror att vi förstår varandra. Vi har många utmaningar men också många möjligheter och vi kommer att jobba på dem tillsammans. 

Volvo-chefen betonade också att planerna på e-handel inte kommer att konkurrera ut dagens återförsäljare.

– Digital försäljning behövs vid sidan av traditionell försäljning, det handlar inte om i stället för. Världen runt oss förändras och vi med den.  

Hur stor kommer online-försäljningen bli? 

– Tittar vi på andra marknader handlar det kanske om 10 procent där försäljningen sker helt och hållet online. Men jag tror vi kanske kan nå 20 procent näthandel om fem år. 

I senaste Motor gästas vi även av Mapillarys vd som samlar in bilder för att göra kartdata åt självkörnade bilar. Se intervjun i spelaren ovan.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!