Volvo-ägaren Geely gasar – men varnar för handelskrig

Li Shufu, styrelseordförande för Geely Automobile Holdings.
Foto: LARRY LEUNG / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Kinesiska Geelys kontor i Hangzhou.
Foto: TT NYHETSBYRÅN
Geely varnar för handelskrig mellan Peking och Washington.
Foto: TYLER EVERT / AP TT NYHETSBYRÅN

Kinesiska Volvo-ägaren Geely Automobile förbättrar sitt nettoresultat till motsvarande 8,9 miljarder kronor under första halvåret. 

En ökning med 54 procent, rapporterar nyhetsbyrån Finwire. 

Men i horisonten syns orosmoln i form av president Donald Trumps handelskrig mot Kina och Europa. 

Nu växlar kinesiska biltillverkaren Geely Automobile upp i lönsamheten, rapporterar Finwire. 

Nettoresultatet ökar med 54 procent till 6,67 miljarder yuan, motsvarande 8,9 miljarder kronor under första halvåret. 

Analytikernas förväntningar låg på 6,55 miljarder yuan.

Motsvarande period förra året var nettoresultatet 4,34 miljarder yuan. 

LÄS MER: Trumps nya hot om tullar kan bli hårt slag för Volvo

Spår att de kommer sälja 1,58 miljoner bilar i år

Samtidigt ökade intäkterna med 36 procent till 53,7 miljarder yuan. 

Antalet sålda bilar under första halvåret blev 766 630, en ökning med 36 procent jämfört med motsvarande period förra året. 

Geely spår att de kommer sälja 1,58 miljoner bilar innan årets slut – men flaggar samtidigt för orosmoln i form av handelsbråket mellan Washington och Peking och en inbromsande marknad i Kina för försäljning av passagerarbilar, rapporterar Finwire. 

LÄS MER: Hett rykte: Volvo Cars på väg mot börsen

Orosmoln om handelskrig och vikande försäljning

En annan huvudvärk för Volvo Cars är USA:s president Donald Trumps hot om att införa tullar på europeiska bilar.

Volvo Cars skulle vara ett av de bolag som påverkas av tullarna. Bolaget sålde omkring 81 500 bilar i USA under 2017. 

Under Almedalsveckan uttryckte vd Håkan Samuelsson sin oro för biltullarna. Han sa då att "hela vårt industriella välstånd bygger på frihandel" och att de annalkande mörka molnen för branschen "är otroligt störande".

– För oss i bilbranschen kan man uttrycka det som så att kan vi inte exportera och importera bilar så tvingas vi producera bilar lokalt och det blir färre bilar att välja på för kunderna och framför allt dyrare, sa Samuelsson till TT. 

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!