Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Voi i miljonbråk om cyklar i Stockholm

Så här ser en elcykel från Voi ut. Foto: Voi
Vois elsparkcyklar berörs inte av upphandlingen eller förvaltningsrättens beslut.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Cyklarna är tänkta att användas i Stockholms stad.Foto: Shutterstock / Shutterstock

Voi vann en jätteupphandling värd 400 miljoner kronor i Stockholm – men ratades i förvaltningsrätten.

Nu överklagar bolaget domen.

De känner sig ”tvungna”.

”Konsekvensen blir att stockholmarna riskerar att stå ytterligare en vår- och sommarsäsong utan ett hyrcykelsystem”, skriver Voi i ett mejl.

Bråket om hyrcyklar i Stockholm fortsätter.

För att förstå bakgrunden kan man ta avstamp i år 2006. Då ingick Stockholms stad ett avtal med reklamföretaget Clear Channel, som försåg stockholmarna med hyrcyklar under namnet ”City Bikes”. I oktober i fjol avslutades dock samarbetet – och 3 000 hyrcyklar försvann från gatorna.

Flera bolag vill nu ersätta ”City Bikes”.

Voi vill ha elcyklar i Stockholm

Ett av dem är svenska Voi, som i våras vann Stockholms stads upphandling. Kontraktet skulle löpa över sju år och gjorde gällande att Voi – som hittills gjort sig ett namn på att hyra ut elsparkcyklar – skulle ställa ut 7 500 elcyklar och 500 lådcyklar åt staden.

Det lukrativa avtalet är värt 400 miljoner kronor.

Men spanska Marfina, som konkurrerade med Voi i upphandlingen, överklagade Stockholms stads beslut till förvaltningsrätten. Den 28 oktober föll domen, som Di Digital först skrev om:

Förvaltningsrätten i Stockholm gav Marfina rätt – vilket kan innebära en rejäl ekonomisk smäll för Voi. Orsaken var en rad fel i bolagets anbud. Bland annat:

Rättens beslut jättesmäll mot Voi

I Vois anbud angavs ett lånecykelsystem i Oslo som referens. Men det bör inte räknas med efter som detta system skötts av ett dotterbolag till Vois norska partner UIP som också är med i anbudet.

Voi och och partnern UIP lämnade in delar av sitt anbud på ett annat språk än svenska (engelska) och uppfyller därför inte de språkkrav som ska gälla enligt upphandlingsdokumenten.

I klartext innebär förvaltningsrättens dom att Voi ska diskvalificeras helt från upphandlingen.

Därför överklagas domen

Men det svenska elsparkcykelbolaget tar strid – och har nu överklagat domen till kammarrätten. Det skriver Voi i ett mejlutskick:

”Voi och UIP ser sig helt enkelt tvungna att överklaga domen. Skälet för överklagandet är att Marfina, av deras anbud att döma, inte på egen hand klarar av att leverera tjänsten till staden”.

Voi skriver vidare att överklagan kommer göra att processen drar ut ytterligare på tiden.

”Detta är naturligtvis mycket tråkigt – då konsekvensen blir att Stockholmarna riskerar att stå ytterligare en vår- och sommarsäsong utan ett hyrcykelsystem från staden”.

Carl Vernersson, affärsutvecklingschef på Voi, säger i en kommentar:

– Vi kan inget annat än att beklaga förvaltningsrättens beslut men är givetvis öppna för att dra tillbaka överklagandet om staden skulle fatta beslut om att diskvalificera Marfinas anbud.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!