Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vinstras i prinsens bolag efter fjolårets rekordsiffror

Prins Carl Philip och kollegan Oscar Kylberg. Foto: LEIF R JANSSON / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN
Foto: DAN HANSSON / SVD / SCANPIX / SVENSKA DAGBLADET SCANPIX SWEDEN
Sofia och Carl Philip. Foto: OLLE SPORRONG

Från rekordvinst till knappt någon vinst alls.

Prins Carl Philips bolag Cphb design AB redovisar ett plus på blygsamma 16 000 kronor för 2017.

Samtidigt gör prinsens dotterbolag Bernadotte & Kylberg vinst på 1,3 miljoner.

– Det går bra för bolaget och man har många intressanta framtidsprojekt, säger ovauditör Axel Calissendorff, styrelseordförande i prinsens moderbolag.

Förutom sina kungliga uppdrag lägger prins Carl Philip ansenlig tid på karriären som designer.

Prinsen har tillsammans med sin affärskollega Oscar Kylberg tagit fram produkter som skålar, vinglas och vaser som man säljer under varumärket Bernadotte & Kylberg.

Carl Philips eget bolag, Cphb design AB, äger hälften av aktierna i Bernadotte & Kylberg AB.

2016 lyfte prinsen in 823 000 kronor i moderbolaget, vilket innebar att Cphb design visade upp en rekordvinst.

2015 låg vinsten i egna bolaget på 317 000 kronor, medan 2014 innebar röda siffror för bolaget (minus 26 000 kronor).

 

LÄS MER: Parkeringen på Djurgården ger miljonvinst för kungen 

Orsaken till ”förlusten”

Nu viker vinsten rejält neråt för ”designprinsen”: Plus 16 107 kronor för räkenskapsåret 2017.

Men det är inte en dramatisk försämring av designverksamheten som ligger bakom den modesta vinsten, resultatet förklaras av att inkomsterna från designverksamheten stannat i dotterbolaget Bernadotte & Kylberg AB.

Omsättning för 2017 var där ungefär den samma som för 2016, runt 3,5 miljoner kronor. Vinsten i dotterbolaget landade på knappt 1,3 miljoner, pengar som stannar i Bernadotte & Kylberg där man nu har tillgångar på runt tre miljoner.

– Från styrelsens synpunkt tycker vi att verksamheten utvecklas väl och att den är sund, säger hovauditör Axel Calissendorff, styrelseordförande i prinsens moderbolag.

Samarbeten med Svenskt Tenn, Fiskars och Gense garanterar att försäljningen av designprylarna puttrar på.

Möjligen tar omsättningen ett skutt när 2018 summeras.

I mars blev det offentligt att Bernadotte & Kylberg inlett ett samarbete med glasögonkedjan Synsam som fått nio glasögon och solglasögon designade av duon.

LÄS MER: Carl Philip slår tillbaka mot anklagelser om plagiat 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!