Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ving-resan blev en mardröm: "Jäkla hån"

Sebastian och Sandra hade sett fram emot en drömresa till Kuba med researrangören Ving.Foto: Privat
Väl på plats visade sig hotellet vara väldigt annorlunda än vad Vings bilder visat. Här bild på spa-avdelningen.Foto: Privat
– Vi förväntade oss en riktig drömresa, ett paradis, säger Sebastian Wahlström.Foto: Privat

Det skulle bli deras livs drömresa.

Men Sebastian och Sandras resa till Kuba med researrangören Ving utvecklades till en katastrof.

– Det dröjde fem minuter från att vi kom fram till hotellet – sedan började min flickvän gråta, säger Sebastian Wahlström.

Sebastian Wahlström, 28, och hans flickvän Sandra bokade den två veckor långa resan till Kuba redan i mars förra året. Och sparandet pågick i nästan ett år.

– Vi förväntade oss en riktig drömresa, ett paradis, säger Sebastian Wahlström.

Sebastian och Sandra bokade resan med researrangören Ving. De skulle bo på "Royalton Hicacos Resort & Spa", som av Ving kallas för ett "top selection"-hotell och har fått högsta möjliga betyg i det interna rankingsystemet.

Den 18 januari i år lämnade de Sverige och såg fram emot en två veckor lång vistelse.

– Det började med att vi hamnade i ett rum där det var mögel i duschen, kylen var igenrostad och det var smutsiga sängkläder. Dessutom hade vi utsikt mot ett galler, säger Sebastian Wahlström.

Ving-hotellet utlovar också ett spa – och på bilder syns en vacker pool som hör till spa-avdelningen. Men Sebastians egna mobilbilder från poolen visar en annan verklighet.

– Den var tömd på vatten och full av smuts. Den gick inte att använda, säger han.

Ving: "Verkligen synd"

I ett uppmärksammat inlägg på Vings Facebooksida har Sebastian framfört sina klagomål på Ving-hotellet på Kuba.

– Man kan ha överseende med vissa saker, men vi betalade nästan 50 000 kronor för det här och fick nästan ingenting. Det dröjde fem minuter från att vi kom fram till hotellet – sedan började min flickvän gråta.

På Ving beklagar man att paret upplevt problem med sin vistelse. Samtidigt menar researrangören att de erbjudit Sebastian och Sandra att byta rum.

– Efter rumsbytet har mina kolleger på Kuba försökt komma i kontakt med sällskapet via telefon och sms utan resultat och de har då utgått från att de varit nöjda med sitt nya rum. Om de fortfarande inte trivdes är det verkligen synd att de inte tog upp detta med vår personal, säger Charlotte Hallencreutz, pressinformatör på Ving.

Hon bekräftar att den utlovade spa-poolen varit avstängd och att Ving nu tagit bort den bilden från sin hemsida.

– Sällskapet tog dock inte upp några synpunkter på denna pool eller på hotellområdet i övrigt med vår resmålspersonal.

"Ett jäkla hån"

Ving har erbjudit Sebastian och Sandra en kompensation på 4 000 kronor – för att spa-poolen och en utlovad basketplan saknades.

– I enlighet med våra resevillkor kompenserar vi inte hemkomna resenärer för synpunkter som anmäls först efter hemkomst eftersom vi då inte har haft någon chans att hitta en lösning på plats, säger Charlotte Hallencreutz.

Men Sebastian ger inte mycket för Vings kompensation.

– Det är ett jäkla hån, det är ingenting jämfört med vad vi har gett. Det känns som att de inte vill samarbeta.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!