Vattenfall bantar antalet anställda

Ledningen i statliga Vattenfall räknar med att minska antalet anställda i Sverige med närmare 500 personer de närmaste två åren. 

På fackligt håll ser man neddragningsplanerna som något av en katastrof för elsäkerheten.

- Det är inte något beslut utan en preliminär bedömning för Sverige, säger Martin May, presschef inom Vattenfall, om den bedömda övertaligheten för 2004 och 2005.  - Det finns från 2003 ett effektiviseringsprogram som gäller alla länder, inte bara Sverige. Men hur det ser ut i detalj kan jag inte kommentera för det är en diskussion vi tar internt först.  På fackligt håll har man dock en uppfattning om var neddragningarna kommer att ske:  - Vi gör bedömningen att 300 personer berörs på elnätssidan och inom elnätsservicen. Folk kommer att få sämre service och sämre elsäkerhet, säger Ronny Ekwall, ordförande i LO-förbundet Sekos koncernfack inom Vattenfall.  - Inom Vattenfall är vi 70 procent färre montörer i dag jämfört med 1977 och den största neddragningen kom i samband med avregleringen.  Företagsledningens bedömning, som tidningen Dagens Industri uppmärksammat, gavs vid ett möte i Polen i slutet av förra året med representanter för de anställda i alla länder där Vattenfall har verksamhet. I de 500 ingår enligt Ekwall de drygt 70 anställda vid Vattenfalls torvfabrik i Sveg som ska läggas ned om inte någon annan tar över verksamheten.  - Vid mötet talade man om möjliga personalanpassningar, bekräftar Martin May.  De svenska elbolagen har hamnat rejält i skottgluggen de senaste åren. Företagens miljardvinster har ställts mot höga elpriser för vanliga elkunder och återkommande strömavbrott så fort det börjat snöa och blåsa.  I en undersökning som presenterades nyligen får elbranschen också bottenbetyg av kunderna. Ständiga elavbrott, kraftiga prisökningar och dålig service är några av de faktorer som ligger bakom de dåliga betygen.  Av de tre stora elbolagen klarar sig sig dock Vattenfall bäst, följt av Sydkraft och sist Fortum. De mest nöjda elkunderna finns dock hos små och medelstora bolag.  Ska Vattenfall klara av att åtgärda strömavbrott i rimlig tid går det inte att dra ned mer på personalen, menar Ronny Ekwall:  - Det finns ett tryck från kunderna. Effekten av ett strömavbrott är mycket större nu jämfört med tidigare, säger han.  En neddragning i den storleksordning företagsledningen aviserat kan inte heller klaras med naturlig avgång, bedömer han.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!