Vasaloppet – en mångmiljonhistoria

Under Vasaloppsveckan deltar drygt 67 000 åkare i spåren.
Foto: Nisse Schmidt
Själva Vasaloppet uppger att de omsätter 125 miljoner, och sedan tillkommer allt som omsätts runtikring som exempelvis boende.
Foto: Nisse Schmidt

Vasaloppet är en riktig kassako.

Totalt kommer drygt 441 miljoner kronor att omsättas under årets alla lopp.

– Vi har ett ökat intresse, säger Karin Svärd, administrativ chef för Vasaloppet.

Vasaloppet är en enda stor folkfest.

Sedan 2003 har deltagarna ökat med drygt 60 procent. I veckan deltar drygt 67 000 i de olika Vasaloppen. Utöver det kommer över 20 000 till Cykelvasan, Ultravasan och Vasastafetten i sommar.

– Vasaloppet har blivit ett starkt varumärke med många deltagare som kommer, säger Karin Svärd.

Omsättning: 125 miljoner

Och med ett ökat intresse blir det klirr i kassan.

Vasaloppet ägs och drivs av ideella Vasaloppsföreningen Sälen Mora med dotterbolaget Vasaloppet Marknads AB. IFK Mora och Sälens IF äger 77 respektive 23 procent av föreningen.


LÄS MER: VASALOPPET - ALLT DU BEHÖVER VETA OM DET SPORTSLIGA


2015 omsatte Vasaloppet drygt 125 miljoner kronor – en fördubbling på 10 år. 20 miljoner kronor plockades ut som överskott. Merparten fick ägarföreningarna, men också andra idrottsföreningar samt Svenska skidförbundet och Svenska cykelförbundet.

– Vi har haft en bra utveckling de senaste åren. Just nu ser vi en hälsotrend i samhället och vi har en fantastisk tillväxt, säger Karin Svärd.

Turismintäkter: 316 miljoner

Utöver det gav Vasaloppets olika lopp under 2015 turismintäkter på omkring 287 miljoner kronor, enligt undersökningsföretaget Rubin Research på uppdrag av Vasaloppet. Lägger man till de som var på träningsläger inför loppen blev turistintäkterna 29,2 miljoner kronor högre.


DOKUMENT: SÅ BLEV VASALOPPET SÅ STORT (FRÅN FÖRRA ÅRET)


Och det kostar att vara med. Anmälningsavgiften är 1 650 kronor och räknar man in resor, boende och utrustning lägger åkarna i snitt 10 000 kronor på det klassiska skidloppet.

– Hade vi prissatt efter tillgång och efterfrågan hade vi kanske kunnat höja mer. Men ägarföreningarna vill att det ska vara ett motionslopp för alla, säger Karin Svärd.

Andra intäkter kommer från sponsorer, Vasaloppsmässan och annonser. Bland annat sponsras Vasaloppet med drygt 50 000 liter blåbärssoppa som går åt under veckan. Skulle du köpa blåbärssoppan i handeln skulle det kosta drygt 750 000 kronor.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!