Varningen: Bedragare tar dina pengar med ny bank-ID-bluff

Publicerad

Bedragarna tar reda på vilken bank du har – sedan ringer de upp och ber dig logga in. 

Nu går polisen ut med en varning för bedrägerierna som ökat mycket under sommaren. 

– Flera av storbankerna är drabbade och flera hundra personer har anmält, säger Lotta Mauritzon, samordnare vid Polisens Nationella bedrägericenter.

Under sommaren har polisen mottagit hundratals anmälningar från människor som utsatts för bedrägeriförsök. 

Bluffmakarna ringer upp och utger sig för att ringa från just din bank. De säger att de vill undersöka om du har utsatts för bedrägeri, och de ber dig logga in på din internetbank. 

– De säger att du ska logga in samtidigt som du är kvar i telefonen. Antingen vill de att du ska godkänna en betalning eller så vill de att du ska skapa ett nytt Bank-ID som de sedan får tillgång till. Det har varit lite olika varianter, berättar Lotta Mauritzon som gått ut med en varning på Polisens Nationella bedrägericenters Facebooksida.

 

LÄS ÄVEN: Ditt bank-ID kapas via bluff-sms till telefonen 

Bedragarna ber dig ibland att skapa ett nytt Bank-ID.

Flera storbanker drabbade

Extra trovärdig framstår bluffen då numret som syns i telefonens display faktiskt tillhör banken. Något som kallas för att "spoofa" ett telefonnummer, vilket kan göras med olika internettjänster. 

Polisen har ingen övergripande bild av hur många privatpersoner som drabbats – men anmälningarna räknas till flera hundra. 

Bland dem som anmält finns både personer som blivit av med pengar samt sådana som förstått att de utsatts för bedrägeriförsök. 

Många av de största bankerna är drabbade. 

– Det är Swedbank, Nordea och andra stora banker. Men det har förekommit andra varianter från mindre banker också, säger Lotta Mauritzon och berättar att bluffmakarna i vissa fall tar reda på vilken bank du har innan de ringer. 

 

LÄS ÄVEN: Bedrägerier med bank-id ökar – så här skyddar du dig

”Logga aldrig in”

Vilka bedragarna är utreds i nuläget. Lotta Mauritzon tror att det kan röra sig om flera olika då bedrägerierna skiljer sig åt något. 

Att aldrig logga in på uppmaning av en uppringare är ett av tipsen på hur man kan skydda sig. 

– Säger någon att de ringer från en bank och ber dig logga in så ska man alltid be om att få ringa tillbaka. Då kan man kolla upp numret till banken och ringa dit. Sedan ska man aldrig logga in när man har en annan människa i telefonen, säger Lotta Mauritzon. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen