Black Friday har växt sig stort, framför allt för elektronikkedjorna. Foto: Henrik Montgomery / TT NYHETSBYRÅNBlack Friday har växt sig stort, framför allt för elektronikkedjorna. Foto: Henrik Montgomery / TT NYHETSBYRÅN
Black Friday har växt sig stort, framför allt för elektronikkedjorna. Foto: Henrik Montgomery / TT NYHETSBYRÅN
Black Friday väntas bli ännu större i fjol. Foto: ColourboxBlack Friday väntas bli ännu större i fjol. Foto: Colourbox
Black Friday väntas bli ännu större i fjol. Foto: Colourbox

Varningarna inför årets Black Friday

Publicerad

Här är Konsumentverkets varning inför Black Friday 2017:

Se upp med vilseledande jämförelsepriser.

– Det är sunt att vara kritisk, säger Niclas Ernebratt, jurist på myndigheten.

Han råder konsumenter att inte stirra sig blinda på priset.

Readagen Black Friday har växt explosionsartat och blev en riktig guldgruva för handeln i fjol. Men mitt bland alla röda priser och lockande erbjudanden kom Konsumentverket med en varning:

Håll koll på "reaklippen".

I år väntas Black Friday bli ännu större. Och samma uppmaning gäller i år:

Se upp med priserna.

 

LÄS MER: Bästa tipsen inför årets Black Friday

 

– Konsumenterna ska inte bli vilseledda av prisets förmånlighet. Man ska inte fatta affärsbeslut utifrån fel grunder, säger Niclas Ernebratt på Konsumentverket.

Konsumentverket granskar rea

Det finns inga krav på att butiker måste uppge ett rekommenderat pris eller jämförelsepris. Men om de gör det ska det vara korrekt.

– Det får inte vara ett påhittat pris eller ett föråldrat pris, säger Niclas Ernebratt.

Men det är det ibland.

De senaste åren har Konsumentverket genomfört så kallade tematiska granskningar. Då har de valt ut ett antal bolag inom en viss bransch och tittat på hur de använder sig av reabegreppet, jämförelsepriser och rekommenderade priser.

 

LÄS MER: Expertens varning för Black Friday-fällorna

 

Hittills har branscher som hemelektronik, leksaker, sportbutiker och möbelbutiker som säljer sängar granskats.

– I alla granskningar har vi sett att företag använder rea och liknande begrepp på ett vilseledande sätt. Att jämförelsepris används på ett felaktigt sätt som vilseleder konsumenterna, säger Niclas Ernebratt.

Konsumentverkets tips inför Black Friday 2017

Han har ett tydligt råd till alla konsumenter inför Black Friday:

– Fokusera på priset som produkten säljs för och vad man får för det priset.

Alltså inte på hur stor den påstådda rabatten är.

 

SE OCKSÅ: Så undviker du butikernas fällor under Black Friday

 

Niclas Ernebratt tipsar om att ställa kritiska frågor till personalen eller att använda sig av jämförelsesajter på nätet.

– Granskningarna har visat att det är sunt att vara kritisk när det kommer till påstådda ordinariepriser, säger han.

Den som tror att butikerna använder sig av vilseledande marknadsföring kan kontakta Konsumentverket.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen