Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Varningarna inför årets Black Friday

Black Friday har växt sig stort, framför allt för elektronikkedjorna. Foto: Henrik Montgomery / TT NYHETSBYRÅN
Black Friday väntas bli ännu större i fjol. Foto: Colourbox

Här är Konsumentverkets varning inför Black Friday 2017:

Se upp med vilseledande jämförelsepriser.

– Det är sunt att vara kritisk, säger Niclas Ernebratt, jurist på myndigheten.

Han råder konsumenter att inte stirra sig blinda på priset.

Readagen Black Friday har växt explosionsartat och blev en riktig guldgruva för handeln i fjol. Men mitt bland alla röda priser och lockande erbjudanden kom Konsumentverket med en varning:

Håll koll på "reaklippen".

I år väntas Black Friday bli ännu större. Och samma uppmaning gäller i år:

Se upp med priserna.

 

LÄS MER: Bästa tipsen inför årets Black Friday

 

– Konsumenterna ska inte bli vilseledda av prisets förmånlighet. Man ska inte fatta affärsbeslut utifrån fel grunder, säger Niclas Ernebratt på Konsumentverket.

Konsumentverket granskar rea

Det finns inga krav på att butiker måste uppge ett rekommenderat pris eller jämförelsepris. Men om de gör det ska det vara korrekt.

– Det får inte vara ett påhittat pris eller ett föråldrat pris, säger Niclas Ernebratt.

Men det är det ibland.

De senaste åren har Konsumentverket genomfört så kallade tematiska granskningar. Då har de valt ut ett antal bolag inom en viss bransch och tittat på hur de använder sig av reabegreppet, jämförelsepriser och rekommenderade priser.

 

LÄS MER: Expertens varning för Black Friday-fällorna

 

Hittills har branscher som hemelektronik, leksaker, sportbutiker och möbelbutiker som säljer sängar granskats.

– I alla granskningar har vi sett att företag använder rea och liknande begrepp på ett vilseledande sätt. Att jämförelsepris används på ett felaktigt sätt som vilseleder konsumenterna, säger Niclas Ernebratt.

Konsumentverkets tips inför Black Friday 2017

Han har ett tydligt råd till alla konsumenter inför Black Friday:

– Fokusera på priset som produkten säljs för och vad man får för det priset.

Alltså inte på hur stor den påstådda rabatten är.

 

SE OCKSÅ: Så undviker du butikernas fällor under Black Friday

 

Niclas Ernebratt tipsar om att ställa kritiska frågor till personalen eller att använda sig av jämförelsesajter på nätet.

– Granskningarna har visat att det är sunt att vara kritisk när det kommer till påstådda ordinariepriser, säger han.

Den som tror att butikerna använder sig av vilseledande marknadsföring kan kontakta Konsumentverket.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!