Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Varningar för bedrägeriet – kontrollfrågorna du ska ställa

Bilden är tagen i ett annat sammanhang.Foto: ADAM IHSE / TT / Adam Ihse
Tele 2 varnar nu för bedragare som ringer upp Tele 2:s kunder.Foto: Janerik Henriksson/TT / Janerik Henriksson/TT

Tele 2 varnar nu för bedragare som ringer upp och erbjuder ett bättre telefonabonnemang.

Men i stället luras kunderna till att byta till en helt ny operatör – som kan vara mycket dyrare.

– Det är ett gråzonsbrott, säger bedrägeripolisen Jan Olsson.

Oseriösa telefonförsäljare ringer upp Tele 2:s kunder och erbjuder ett uppgraderat telefonabonnemang. Men i själva verkat ringer de inte alls från företaget, utan försöker i stället få dig att byta till en annan operatör.

– Vi har fått in några kunder som mot sin vilja hamnat hos en annan operatör, säger Fredrik Hallstan, presstalesperson  hos Tele 2.

Han har inte siffror på hur utbrett problemet är, men bedrägeripolisen Jan Olsson, vid Nationellt IT-brottscentrum säger att tillvägagångssättet inte är nytt, och att brottet kan vara svårt att utreda. 

– Det har vi sett i många år. Svårigheten är att dra gränsen mellan en oseriös försäljare, som möjligtvis bara har dålig koll på vad man bör och inte bör säga, eller rena bedrägerier, säger han.

Polisen: ”Vi har sett alla varianter”

Jan Olsson menar att det troligen inte är en konkurrerande operatör som ligger bakom agerandet, utan ett call center som ringer på uppdrag av operatören.

– Sedan är det frågan om det är en enskild anställd på call centret eller om det är en manual som denna följer. Men det är ett gråzonsbrott. Allt beror på vad man kan bevisa har sagts. Vi har sett alla varianter, säger han.

Tele 2 uppmanar nu sina kunder att ställa kontrollfrågor för att säkerställa vad det faktiskt handlar om.

– En kontrollfråga man kan ställa är: ”kommer jag att fortsätta vara Tele 2-kund?” och är svaret nej på den frågan, då vet man att det inte är Tele 2 som ringer, säger Fredrik Hallstan, på Tele 2.

Om du ändå har blivit lurad att byta abonnemang kan räddningen komma från distansköplagen, enligt vilken den nya operatören kommer ta kontakt och det går att ångra ett köp inom 14 dagar.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!