Så här ser bluffakturan från det lettiska företaget ut. Foto: TransportstyrelsenSå här ser bluffakturan från det lettiska företaget ut. Foto: Transportstyrelsen
Så här ser bluffakturan från det lettiska företaget ut.  Foto: Transportstyrelsen
Aleksandra Blagojevic, som inte ens kör bil, är en av de drabbade. Foto: MäklarhusetAleksandra Blagojevic, som inte ens kör bil, är en av de drabbade. Foto: Mäklarhuset
Aleksandra Blagojevic, som inte ens kör bil, är en av de drabbade.  Foto: Mäklarhuset
Mikael Andersson, pressansvarig hos Transportstyrelsen. Foto: TransportstyrelsenMikael Andersson, pressansvarig hos Transportstyrelsen. Foto: Transportstyrelsen
Mikael Andersson, pressansvarig hos Transportstyrelsen. Foto: Transportstyrelsen
Foto: / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSENFoto: / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN
 Foto: / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN

Bluffbolag lurar bilister att betala trängselskatt

Publicerad

Ett bluffbolag i Lettland brevbombar människor med påminnelsefakturor på 605 kronor för trängselavgifter – och nu slår Transportstyrelsen larm.  

Bedragarna hotar med att dra offren inför domstol och mäta ut deras egendom. 

– Jag blev ganska chockad eftersom jag inte ens kör bil, jag åker bara buss, säger Aleksandra Blagojevic, 44, som är en av de drabbade. 

De senaste dagarna har ett stort antal stockholmare fått kravbrevet som uppges vara skickat på uppdrag av Transportstyrelsen. 

Transportstyrelsen valde under tisdagen att slå larm på sin hemsida. 

– Vi får samtal till vår kundtjänst om detta. Och vår bedömning är att det är så pass omfattande att det motiverar att vi går ut och förtydligar att det här inte kommer från oss, säger Mikael Andersson, pressansvarig hos Transportstyrelsen, som berättar att polisen också har upprättat ett antal ärenden. 

LÄS MER: Nextjet får fortsätta – trots larm om kris 

Aleksandra: "På kuvertet stod det stämplat Latvia"

En av dem som drabbats av bedrägeribreven är Aleksandra Blagojevic som fick det i måndags, 

– På kuvertet stod det stämplat "Latvia", säger Aleksandra Blagojevic, som blev ännu mer förbryllad när hon öppnade det och såg kravbrevet. 

Aleksandra Blagojevic, som inte ens kör bil, är en av de drabbade. Foto: Mäklarhuset

Avsändaren uppger sig vara ett inkassoföretag, Scandinavia Inkasso, som har tagit över en obetald trängselavgift från Transportstyrelsen – och saltat notan med 500 kronor i påminnelseavgift. 

LÄS MER: Myndighet utpressades – betalade med skattemedel 

Hotar med talan i domstol om "fakturan" inte betalas

Totalt 605 kronor krävs mottagarna på av bluff- och bågföretaget som är registrerat i Lettland. 

– Det stod att det skulle väckas talan i domstol om jag inte betalade direkt och att de skulle mäta ut bostaden. Det kändes på papperet att det inte stämde, det var av sämre kvalitet. 

Vad tänkte du? 

– Jag blev ganska chockad eftersom jag inte ens kör bil, jag åker bara buss. Men jag tänkte direkt på de som är lite äldre, som mina föräldrar, som kanske inte läser så noga utan blir oroliga och betalar direkt. 

LÄS MER: Misstänkt vänskapskorruption utreds på Transportstyrelsen

Transportstyrelsen anlitar inte inkassobolag

Transportstyrelsen betonar att de aldrig skulle skicka något liknande kravbrev. 

– För det första: människorna i Stockholm som får fakturor för trängselavgift från oss vet att de ser helt annorlunda ut. För det andra: det här är en betalning som ska göras till en utländsk bank, och något sådant kommer aldrig att förekomma när vi är involverade. För det tredje: det finns inget inkasso när det gäller trängselavgifter. Det är vi själva som sköter påminnelser och har man fortfarande inte betalt efter det så kommer det till slut att hamna hos Kronofogden, säger Mikael Andersson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen