Carina Emilsson har fortfarande inte fått sin cykel.Carina Emilsson har fortfarande inte fått sin cykel.
Carina Emilsson har fortfarande inte fått sin cykel.
Postnords huvudkontor i Solna. Foto: MIKAEL SJÖBERGPostnords huvudkontor i Solna. Foto: MIKAEL SJÖBERG
Postnords huvudkontor i Solna. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Vann cykel – Postnord tappade bort paketet

Publicerad

Carina Emilsson vann en cykel och såg fram emot att få leveransen hem. 

Postnord skulle ha levererat paketet för snart tre veckor sedan - men nu är det spårlöst borta. 

– Man blir jätteglad för att man vinner och så får man ingen ändå, säger Carina Emilsson.

Det var i augusti som Carina Emilsson från Dalarna fick det glädjande beskedet om att hon vunnit en cykel värd 5000 kronor från Postkodlotteriet. 

Cykeln hade en leveranstid på ett par veckor och den 22 september fick Carina ett sms från Postnord om att cykeln fanns hos dem. 

– Jag skulle gå in via en länk och boka hur jag ville få den levererad. Länken fungerade inte, jag ringde via ett nummer som stod i sms:et och då sa de att jag var tvungen att komma och hämta cykeln i Borlänge, berättar Carina.

Var tvungen att åka till Borlänge

Det är fem mil enkel resa från Carinas hem, men enligt Postnord kunde paketet inte hämtas ut någon annan stans, så hon åkte dit. 

Väl i Borlänge kunde man dock inte hitta cykeln och Carina fick åka hem igen tomhänt. Postnord lovade att ringa följande dag. 

– Det är över två veckor sedan nu och fortfarande har ingen kommit med ett besked, säger Carina. 

Hon ringde själv upp Postnord ett par dagar efter besöket på uthämtningsstället i Borlänge. Då fick hon beskedet att ärendet skulle läggas på en handläggare. 

Postnord: "Vi har brustit"

Snart har det gått tre veckor sedan det första sms:et från Postnord kom. Cykeln är spårlöst borta och Carina har inte fått någon återkoppling på var den kan hålla hus. Däremot har hon fått två påminnelser om att hon ska hämta ut cykeln i Borlänge där den alltså inte finns. 

–  Man blir jätteglad för att man vinner och så får man ingen ändå, säger hon. 

Joakim Persson är produktionsområdeschef på Postnord i Dalarma. Han vill inte kommentera det enskilda fallet, men säger att man ska utreda vad som skett med den försvunna cykeln. 

– Vi lyssnar på de synpunkter som vi får och lär oss av de misstag som vi gör för att undvika att göra det igen. Någonstans i den här kedjan verkar det som att vi har brustit, det är viktigt att vi får veta vad som har hänt, säger Joakim Persson. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen