Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Uppgifter: Taxijätten vill sälja hela verksamheten

Cabonline, som äger Taxikurir, är på jakt efter nya ägare, rapporterar nyhetssajten Breakit.
Foto: BERTIL ERICSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Jon Risfelt, styrelseordförande för Cabonline.
Foto: Risfelt.se
Taxijätten Cabonline äger varumärket Taxikurir.
Foto: Taxi Kurir

Cabonline, som äger Taxikurir, är på jakt efter nya ägare, rapporterar nyhetssajten Breakit. 

Det önskade priset ska vara minst 2 miljarder kronor, enligt bedömare.  

“Bolaget kommenterar inte rykten och spekulationer om ägarfrågor", skriver Cabonlines styrelseordförande, Jon Risfelt, i en kommentar till Breakit. 

Taxijätten Cabonline äger varumärken som Taxikurir, Top Cab och Taxi Skåne och omsätter 5,7 miljarder kronor. 

Nu rapporterar tech-nyhetssajten Breakit att Cabonline är till salu. 

LÄS MER: Nu börjar McDonald’s med hemkörning av mat

Investmentbanker inkopplade som rådgivare

Cabonlines delårsrapport januari - mars

 Nettoomsättningen uppgick till 1 567 MSEK (1 438) 

 Rörelseresultatet uppgick till 22 MSEK (18) 

 Resultatet före skatt uppgick till 6 MSEK (-6) 

 EBITDA före jämförelsestörande poster uppgick till 93 MSEK (73) 

 EBITDA uppgick till 78 MSEK (63)  

 Periodens kassaflöde uppgick till 57 MSEK (-31) 

Källa: Cabonline

Enligt sajtens källor har investmentbankerna Carnegie och Credit Suisse anlitas som rådgivare och flera potentiella köpare har kontaktats.

“Bolaget kommenterar inte rykten och spekulationer om ägarfrågor. Vi fokuserar på att bygga världens bästa taxibolag”, skriver Cabonlines styrelseordförande Jon Risfelt i en kommentar till Breakit. 

LÄS MER: Världens första drönartaxi är här: Säg hej till Ehang 184

Cabonline satsar på att ta upp kampen med Uber

Cabonlines målsättning har de senaste åren varit att bygga upp en global bokningsplattform som taxibolag ska använda för att ta upp kampen med taxitjänsten Uber. 

Cabonline

I Sverige, Norge och Finland har Csabonline cirka 2 700 åkerier anslutna med sammanlagt drygt 6 000 fordon under olika varumärken som TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne och Sverigetaxi. Gruppen omsätter cirka 5,7 miljarder kronor och utför omkring 50 000 resor per dygn. 

Källa: Cabonline

Och enligt Breakit så marknadsförs Cabonline mer som ett tech-bolag än som en taxikoncern inför försäljningen. 

– Det är ett sätt att få upp värderingen men jag är tveksam till om det kommer att lyckas, säger en av Breakits källor och uppger att försöken att sälja bolaget pågått under en längre tid. 

Cabonline vill ha åtminstone 2 miljarder kronor för att sälja koncernen, enligt bedömare som Breakit talat med

Cabonline gjorde under förra året ett rörelseresultat före avskrivningar på 250 miljoner kronor. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!