Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Unibetprofilens hårda passning till Svenska spel och ATG

Anders Ström Foto: THOMAS ENGSTRÖM / THOMAS ENGSTRÖM EXPRESSEN
Foto: THOMAS ENGSTRÖM / THOMAS ENGSTRÖM EXPRESSEN

Spelreklamen uppskattas inte av vare sig spelare eller ickespelare – och är dessutom negativ för spelbolagen.

Det menar Unibet-grundaren Anders Ström, 48, i en stor intervju med Dagens industri.

– Om vi vill slippa myndighetsreglering måste vi diskutera sinsemellan hur vi ska få fram denna måttfullhet i reklamen på egen hand, säger han till tidningen.

Den svenska spelmarknaden har i år omreglerats. Statliga Svenska Spel och ATG fick 1 januari sällskap av 58 andra svenska och utländska spelbolag som fick licens och nu är skyldiga att betala spelskatten som uppgår till 18 procent.

Investeraren och spelprofilen Anders Ström var en av de som drev fram förändringen genom att för drygt 20 år sedan grunda utmanaren Unibet. Han är numera styrelseordförande i börsbolaget Kindred, som Unibet är en del av, och har grundat ett annat bolag på Stockholmsbörsen, Kambi.

Han tror att många av bolagen som fått licens kan slås ut. Dels nya digitala spelbolag med för liten skala, men han varnar även för problem för "gamla monopolister som funnits länge, stora bolag med hög omsättning, många anställda och många butiker".

– Men de är inte så skickliga på att vara digitala spelbolag.

Anders Ströms passning till Svenska Spel

Anders Ström tycks också skicka en passning till Svenska Spel när han i intervjun talar om ”andra spelbolag som kommunicerar att de har ett schysstare spel”.

– Samtidigt har de och deras syskonbolag öppnat livekasinostudior på Malta - vilket samma bolag tidigare har sagt var oschysst. Det visar att den här branschen är i sin linda fortfarande.

Breakit har tidigare rapporterat om Svenska Spels samarbeten på just Malta.

Anders Ström medger att det finns problem i hur spelbolagen hanterar sin reklam.

– Spelbolagen måste förstå att det sätt som man kommunicerar på nu inte är uppskattat, varken av spelare eller av de som inte spelar, säger Anders Ström till Dagens industri.

Spelremklam förbjudet i Italien

Han menar att Kindred sköter sin kommunikation på ett annat sätt, till exempel genom att hålla nere fokuset på bonusar. Han uppmanar också spelbranschen att ta tag i frågan för att undvika mer regelring från myndigheter.

I Italien förbjöds spelreklam från 1 januari i år och innebär ett totalförbud för spelbolag att marknadsföra sig i italiensk radio, tv och på nätet.

– Branschen måste sätta sig ner och titta på reklamfrågan. Om vi vill slippa myndighetsreglering måste vi diskutera sinsemellan hur vi ska få fram denna måttfullhet i reklamen på egen hand. Om det nuvarande opinionsläget i den här frågan håller i sig ökar också pressen på myndigheter att agera, säger Anders Ström till Dagens industri.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!