Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Unga kändisar kan förbjudas i spelreklam

Ardalan Shekarabi har gett spelbolagen till den sista mars att visa ”märkbar förändring” i spelreklamens utformning och omfattning.Foto: JANERIK HENRIKSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN
Sarah Sjöström är en av de svenska kändisar som gjort reklam för spelbolag.Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN

Spelbolagen måste enas om hur reklamen ska bli mindre aggressiv.

Det kravet kom nyligen från civilminister Ardalan Shekarabi (S), som nu öppnar för att göra som Storbritannien och förbjuda unga kändisar och animerade karaktärer i spelreklam.

– Vi utesluter ingenting i nuläget och följer med intresse vad som händer i andra länder, däribland Storbritannien, säger Shekarabi.

I och med avskaffandet av det svenska spelmonopolet, som trädde i kraft den 1 januari i år, får svenska företag nu verka på spelmarknaden.

För att licensiera sig som spelföretag krävs att en rad krav efterlevs – bland annat att marknadsföringen sker ”måttfullt”.

Sedan den nya lagen trädde i kraft har det uppstått delade meningar om vad som är måttfull marknadsföring. 

Civilminister Ardalan Shekarabi anklagar spelbolagen för att vara för aggressiva i marknadsföringen och har gett dem till den 31 mars att visa ”märkbar förändring” i reklamens utformning och omfattning.

– Jag har varit tydlig mot branschen med att jag vill se bättring när det gäller spelreklamen. Sker det ingen tillfredsställande förändring kommer vi gå vidare med tvingande åtgärder, säger Ardalan Shekarabi.

Shekarabi: ”Utesluter ingenting”

Civilminstern utesluter inte att införa striktare regler kring vem som får medverka i spelreklam.Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Shekarabi öppnar även för att införa liknande regler som börjar gälla i Storbritannien den 1 april. Där blir det olagligt att i spelreklam använda sig av kändisar som ser ut att vara under 25 år gamla.

– Vi utesluter ingenting i nuläget och följer med intresse vad som händer i andra länder, däribland Storbritannien. Vi ska skydda svenska konsumenter, säger Shekarabi.

En rad kändisar har i Sverige gjort reklam för spelbolag, däribland Sarah Sjöström, Henrik Lundqvist, Dolph Lundgren och Zlatan Ibrahimovic.

De nya brittiska reglerna innebär även ett förbud mot att använda animerade karaktärer från film och tv i marknadsföringen. Det ställs också krav på att influencers som gör spelreklam måste ha en majoritet följare över 18 år.

Generalsekreteraren: ”Mindre kloka förslag”

Gustaf Hoffstedt är generalsekreterare för BOS: ”Det här är mindre kloka och mindre genomtänkta förslag”Foto: Bos / Pressbild

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare på Branschföreningen för onlinespel, är kritisk mot de nya reglerna för spelreklam i Storbritannien.

– Jag tror att det här är mindre kloka och mindre genomtänkta förslag. Det finns massor av åtgärder där ute för den som är intresserad av att begränsa problemspelande – få av dem har med marknadsföring att göra och fler av dem har med spelens utformning att göra, säger Gustaf Hoffstedt.

Han tycker inte att man borde begränsa unga vuxna kändisar från att göra spelreklam:

– Jag tycker det är bra att vi helgar 18-årsgränsen. Vid varje gränssättning finns det jobbiga zoner och nyanser, och det är bra att man är väldigt tydlig med att minderåriga ska inte ägna sig åt spelverksamhet. Däremot tycker jag att man ska tillerkänna vuxna människor – även de med ett ungt utseende – att marknadsföra spelprodukter, säger Gustaf Hoffstedt.

En undersökning som Novus nyligen gjorde på uppdrag av Sveriges annonsörer visar att åtta av tio svenskar är negativa till att kända personer gör reklam för spelbolag.

Expressen har sökt Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Vänsterpartiet.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod att spelmarknadsföring enligt lagstiftningen ska ske ”återhållsamt”. Rätt är att marknadsföringen ska ske ”måttfullt”.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!