Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expertens kritik mot SAS- chefen: ”Visar på svaghet”

Rickard Gustafson, vd på SAS, håller låg profil utåt under den pågående krisen. Foto: KNUT LøVSTUHAGEN / SAS CORPORATE COMMUNICATIONS
Flygbolaget SAS har just nu svåra problem som facket kopplar till företagets satsningar på Irland. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foto: NTB scanpix / TT NYHETSBYRÅN
Rickard Gustafson, vd på SAS. Foto: SAS / SCANPIX / SCANPIX SWEDEN
Eva Ossiansson. Foto: Göteborgs universitet

SAS genomgår just nu sin största kris på länge på grund av alla inställda flyg - och då håller sig vd Rickard Gustafson borta från offentligheten.

– Det visar på en svaghet, helt klart. En vd är ett företags yttersta varumärke och företrädare, säger varumärkesexperten Eva Ossiansson.

Flygbolaget SAS befinner sig i en djup kris på grund av alla inställda flyg  - och kritiken mot bolaget är omfattande.

Men från SAS vd Rickard Gustafson råder tystnad. Han har hållit en mycket låg profil utåt under den pågående krisen - som berör hans egna satsningar.

Expressen har sökt honom genom SAS men utan att få besked var han finns.

SAS informationsdirektör är Knut Morten Johansen.

Var är vd Rickard Gustafson?

– Jag kan få tag på honom men jag föreslår att du pratar med Lars Sandahl, som är koncerndirektör, vad tror du om det?

Vi vill prata med Rickard Gustafson.

– Då måste jag få lite mer tid.

Är han på semester?

– Semester och semester, alla är tillgängliga, säger Knut Morten Johansen utan att ge besked.

Istället skickar företaget fram Lars Sandahl, som är vice-vd och koncerndirektör. Inte heller han vill säga var Rickard Gustafson är.

– Jag är i tät kontakt med Rickard Gustafson. Jag har också det samlade ansvaret för våra bolag utomlands, och jag har ansvaret för SAS dagliga operationer. Det är mer naturligt att det är jag som svarar, säger han.

Något samtal med Rickard Gustafson blir det inte.

 

LÄS MER: SAS kaos slår direkt mot aktiekursen

 

Eva Ossiansson är forskare vid Handelshögskolan i Göteborg och en av landets ledande varumärkesexperter. Hon är mycket kritisk till vd Rickard Gustafsons osynlighet och  brist på agerande utåt.

– Blir något problematiskt ingår det i rollen att en vd ska gå i bräschen för varumärket och visa att du har en trovärdighet i de satsningar som görs, säger hon och fortsätter:

– Har det gått fel måste man vara öppen att förklara vad som gått snett. Har man en sådan här välbetald position ingår det att förklara och försvara beslut, även när det inte gått så väldigt bra.

 

LÄS MER: Facket: ”Ett misslyckande för varumärket SAS” 

 

Hon menar att vd själv måste kliva fram. Det fungerar inte att låta någon kommunikationsdirektör eller pressansvarig axla rollen som företagets ansikte utåt.

– Nej, jag tycker inte att det duger. Vi måste förutsätta att om man har en sådan här hög position så måste man kunna hantera journalister och svara bra på frågor. Ytterst är det ju vd som har all information om sådana här saker.

Eva Ossiansson är forskare och varumärkesexpert vid Göteborgs universitet. Foto: Göteborgs universitet

Bristen på information skapar en oro, menar Eva Ossiansson.

– All oro, alla spekulationer leder till andra frågor som inte är bra för ett företag. Då är det bra att vara väldigt tydlig från början.

Vd Rickard Gustafsons idéer

Lågprisbolagens tillväxt har slagit hårt mot SAS. I ett försök att få ordning på bolagets hårt pressade ekonomi bildade SAS under 2017 ett nytt dotterbolag på Irland, SAS Ireland.

Tanken var att utnyttja landets lägre skatter  för anställd personal, på samma sätt som lågprisbolagen.

Arbetet blev ett prestigeprojekt för SAS vd Rickard Gustafson - och en fortsättning på hans sedan tidigare inslagna väg.

Två år tidigare hade SAS sålt sitt dotterbolag Blue1 till irländska flygbolaget Cityjet. I avtalet ingick även att SAS framöver skulle hyra in flyg och personal från Cityjet till sina mindre trafikerade sträckor.

 

LÄS MER: 7 saker du inte visste om SAS

 

Försäljningen innebar ingen vinstaffär för SAS, men vd Rickard Gustafson sade då så här till TT:

– Långsiktigt får vi en mer kostnadseffektiv produktionsplattform som ger bättre förutsättningar att kunna erbjuda de bästa nätverken till de mest frekventa resenärerna till en bättre kostnad.

SAS Ireland pekas ut

I dag är det just satsningen på Irland som pekas ut som orsaken till SAS stora problem just nu.

Svenska pilotfackets SAS-ordförande Wilhelm Tersmeden uppmanar SAS ledning att skrota SAS Ireland, som han menar ligger bakom en stor del av den personalbrist som tvingat flygbolaget att ställa in flighter.

– När bemanningsmodellen misslyckas vill de att våra piloter rycker in på sin lediga tid. Det är helt ohållbart, säger han.

 

LÄS MER: Göran fast i Malaga – tvingas vänta i dagar 

 

Det var 2010 som styrelsen i SAS utsåg Rickard Gustafson till ny vd och koncernchef. Då var han 46 år och koncernchef i Codan/Trygg-Hansa. 

Han sågs då som en räddare. SAS hade flera tunga år bakom sig då man brottats med stora ekonomiska problem. Gigantiska besparingsprogram hade genomförts och nya miljarder har hämtats in från ägarna i flera omgångar.

Expressen har utan framgång sökt vd Rickard Gustafson.

 

LÄS MER: Stor guide - så får du ersättning för inställda resan 

 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!