Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

TV4 förlorar upp mot en miljon kronor varje timme

Vad handlar konflikten mellan TV4 och Com He om och vad kommer ske? Se när ämnet togs upp i Di TV:s Ekonomistudion.
Foto: /IBL

TV4 förlorar upp mot en miljon kronor i timmen till följd av Comhems nedsläckning.

Det visar uträkningar Expressen gjort med stöd av insatta källor i branschen. 

TV4:s konflikt med Comhem drabbar cirka en tredjedel av alla svenska hushåll.

Förutom att tv-tittarna hamnat i kläm innebär konflikten osäkerhet för annonsörerna och ekonomiska smälla för TV4.

Exakt hur mycket kanalen förlorar på det minskade tittandet går naturligtvis inte att summera förrän vi vet hur länge konflikten pågår och hur TV4 lyckats parera tittartappet via andra plattformar och överenskommelser med annonsörer.

Men vad man kan räkna ut är hur mycket Comhem-situationen för stunden kostar i förlorade inkomster kring de linjära sändningarna.

Exempel:

Förra onsdagen sågs ”Bonde söker fru” av 1 216 000 när programmet sändes 20.00.

Detta gav 12,3 procents rating för den grupp av tv-tittare annonserna vill nå.

I går sågs samma program av 875 000 tittare i den linjära sändningen mellan klockan 20–21 på TV4.

Alltså ett tapp på 341 000 tittare.

I annonsratingen handlar det om en nedgång med 3,4 procentenheter – till 8,9 procent.

Enligt interna siffror på TV4 är varje ratingprocent värd 27 000 kronor för 30 sekunders reklam.

Multiplicerat med 3,4 landar den summan på 91 800 kronor.

Eftersom TV4 maxar den tillåtna reklammängden per timme (12 minuter) måste de 30 sekunderna multipliceras med 24 (antalet 30 sekunder långa budskap) vilket ger 2 203 200 miljoner kronors skillnad mot förra veckan.

Sammanräknat med den genomsnittliga annonsrabatten – som ligger kring 55 procent – landar det ekonomiska tappet på 991 440 kronor, alltså närmare miljonen.

Stora tapp för populära program

Program som ”Hela Sverige bakar” (2,6 procentenheter i ratingtapp i går), ”Halv åtta hos mig” (backar 1,9) och Nyheterna (minus 1,5) hade också rejäla tittartapp i går jämfört med onsdagen förra veckan.

– TV4 är guldkalven och kassakon, det här är det stora intresset finns. De har andra produkter men där får de inte lika mycket betalt, säger John Aleman, kommersiell direktör för tv-annonsförhandlaren Dentsu Aegis svenska enhet.

TV4 kommer att försöka hämta in tappet via sina andra plattformar, men strömmad tv ger inte lika mycket intäkter.

Så länge nedsläckningen pågår har kunderna – annonsörerna – två alternativ.

Antingen hoppas man att konflikten med Comhem löser sig inom kort.

Eller så byter man tv-kanal att annonsera i.

– Det kan handla om annonsörer som är oroliga för att deras budskap inte ska få önskad effekt, säger John Aleman.

”Julen extremt viktig”

Ett annat problem för TV4 handlar om att man förhandlingarna med annonsörer om 2020 läggs på is.

– Många stora aktörer kommer inte att sätta i gång förrän detta är löst, menar John Aleman.

Dessutom närmar sig julen, en högtid för jättarna inom linjär-tv.

– Det svider att inte kunna sända TV4 under julhelgen, som är en extremt viktig period för kanalen. Tele2 använder det här för att få till en förhandling, säger medieexperten Olle Lidbom i en artikel i Svenska Dagbladet. 

Expressen har varit i kontakt med TV4 som säger att man inte kommenterar den här typen av uppgifter.

TV: Toppcheferna rök ihop i sändning

Anders Nilsson, vd på Tele 2 och TV4:s vd Casten Almqvist rök ihop i nyhetsprogrammet ”Direkt med Niklas Svensson”. Se det i spelaren ovan.
Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!