Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Trendsättaren Estelle – guld för varumärken

Prinsessan Estelle fyller i dag fem år.

Under sina fem år har hon gjort ett tydligt avtryck – både på hovet och på det svenska modet.

– Barnen i Sverige är mycket mer välklädda nu än innan hon fanns, säger barnklädesexperten Johanna Engerg.

Estelles främsta trender

Johanna Engberg har drivit en barnklädesbutik i fem år. Hon har märkt av flera trender – med tydliga kopplingar till prinsessan Estelle. Här är de fem främsta:

1. Rosetten

2. Livly-kläder, speciellt skor

3. Märket Marie Chantal

4. Håruppsättningar

5. Prinsessklänningar

I dag, torsdag, fyller kronprinsessan Victorias och prins Daniels äldsta barn – prinsessan Estelle – fem år. Trots sin unga ålder har hon hunnit vara med vid flera olika officiella evenemang, bland annat morfar kungens 70-årsdag och småkusinernas och lillebror Oscars dopceremonier.

 

LÄS MER: Skicka en grattis-ballong till prinsessan Estelle

 

Samtidigt är det nog få femåringar som har så pass stor påverkan på det svenska modet. Varje gång hon framträder väcker hennes kläder och accessoarer stort intresse.

Estelle med klänning från Marie Chantal och skor från Livly. Foto: Patrik Österberg / ALL OVER PRESS

– Estelle skapar trender där allt säljer slut. Allt som hon bär vill folk köpa. Sedan är det väl ofta som folk inte vill säga att de vill köpa plaggen just för att Estelle har dem, men kläderna som hon bär säljer slut, säger barnmärkesexperten Johanna Engberg.

Skapar en blandad trend

Under åren har prinsessan haft på sig allt från fårskinnsjackor till festliga klänningar. Något som Johanna Engberg ser som en av hennes styrkor.

 

LÄS MER: Här är nya bilden på prinsessan Estelle och prins Oscar

 

– De har verkligen skapat en jordnära klädstil. Där hon får vara funktionell, och ha på sig gamla grejer, men ändå ha de riktigt fina kläderna. De låter henne vara det fantastiska barn som hon är – jag tycker att det är otroligt häftigt. Den klädstilen har inget annat kungahus gjort. Man ser inte engelska kungahuset komma i funktionella kläder i skogen, säger hon.

Estelle börjar på förskola med en Fjällräven-ryggsäck i mammas hand. Foto: Suvad Mrkonjic

Något som det enligt hovet finns en tanke bakom.

”Kungafamiljen försöker i möjligaste mån bära svenskt av hållbara material samt återanvända sina kläder. Prinsessan Estelle bär även kläder som Kronprinsessan använt som barn”, skriver hovets informationssekreterare Ulrika Näsholm i ett mejl.

Fördelar för varumärken

Anna-Karin Lingham. Foto: Paulina Westerlind

Även för de varumärken som Estelle bär kan det finnas fördelar. Prinsessan Estelle har bland annat använt Fjällrävens klassiska Kånken.

– Det Estelle bär, det får uppmärksamhet. Bland de som följer kungafamiljen så kommer det att få en ökad uppmärksamhet och sannolikt en ökad försäljning, säger varumärkesexperten Anna-Karin Lingham och fortsätter:

– Det är lyckosamt för ett varumärke att Estelle bär det. Jag skulle säga att det är en positiv effekt

Hår-rosetten den överlägsna vinnaren

Men även om hon satt trender vad det gäller skor, klänningar och jackor så är det en sak som är den obesegrade trendvinnaren.

Hårrosetten.

– Det är ingen som inte kommer in på min affär och kommenterar rosetterna. Alla säger: ”Åh, där är en sådan där Estelle-rosett”, säger Johanna Engberg.

 

LÄS MER: Här är Estelles fina samling med väskor

Estelle med ”Estelle-rosetten”. Foto: Kate Gabor

 

Hon har drivit sin barnklädesbutik under fem år. Hon har under den tiden kunnat se en tydlig, genomgående trend.

– Då var det inte det klassiskt festliga modet som gällde. Nu har det verkligen exploderat: Barnen ska vara välklädda, säger hon.

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!