Trendsättaren Estelle – guld för varumärken

Publicerad

Prinsessan Estelle fyller i dag fem år.

Under sina fem år har hon gjort ett tydligt avtryck – både på hovet och på det svenska modet.

– Barnen i Sverige är mycket mer välklädda nu än innan hon fanns, säger barnklädesexperten Johanna Engerg.

I dag, torsdag, fyller kronprinsessan Victorias och prins Daniels äldsta barn – prinsessan Estelle – fem år. Trots sin unga ålder har hon hunnit vara med vid flera olika officiella evenemang, bland annat morfar kungens 70-årsdag och småkusinernas och lillebror Oscars dopceremonier.

 

LÄS MER: Skicka en grattis-ballong till prinsessan Estelle

 

Samtidigt är det nog få femåringar som har så pass stor påverkan på det svenska modet. Varje gång hon framträder väcker hennes kläder och accessoarer stort intresse.

Estelle med klänning från Marie Chantal och skor från Livly.Foto: Patrik Österberg / ALL OVER PRESS

– Estelle skapar trender där allt säljer slut. Allt som hon bär vill folk köpa. Sedan är det väl ofta som folk inte vill säga att de vill köpa plaggen just för att Estelle har dem, men kläderna som hon bär säljer slut, säger barnmärkesexperten Johanna Engberg.

Skapar en blandad trend

Under åren har prinsessan haft på sig allt från fårskinnsjackor till festliga klänningar. Något som Johanna Engberg ser som en av hennes styrkor.

 

LÄS MER: Här är nya bilden på prinsessan Estelle och prins Oscar

 

– De har verkligen skapat en jordnära klädstil. Där hon får vara funktionell, och ha på sig gamla grejer, men ändå ha de riktigt fina kläderna. De låter henne vara det fantastiska barn som hon är – jag tycker att det är otroligt häftigt. Den klädstilen har inget annat kungahus gjort. Man ser inte engelska kungahuset komma i funktionella kläder i skogen, säger hon.

Estelle börjar på förskola med en Fjällräven-ryggsäck i mammas hand.Foto: Suvad Mrkonjic

Något som det enligt hovet finns en tanke bakom.

”Kungafamiljen försöker i möjligaste mån bära svenskt av hållbara material samt återanvända sina kläder. Prinsessan Estelle bär även kläder som Kronprinsessan använt som barn”, skriver hovets informationssekreterare Ulrika Näsholm i ett mejl.

Fördelar för varumärken

Anna-Karin Lingham.Foto: Paulina Westerlind

Även för de varumärken som Estelle bär kan det finnas fördelar. Prinsessan Estelle har bland annat använt Fjällrävens klassiska Kånken.

– Det Estelle bär, det får uppmärksamhet. Bland de som följer kungafamiljen så kommer det att få en ökad uppmärksamhet och sannolikt en ökad försäljning, säger varumärkesexperten Anna-Karin Lingham och fortsätter:

– Det är lyckosamt för ett varumärke att Estelle bär det. Jag skulle säga att det är en positiv effekt

Hår-rosetten den överlägsna vinnaren

Men även om hon satt trender vad det gäller skor, klänningar och jackor så är det en sak som är den obesegrade trendvinnaren.

Hårrosetten.

– Det är ingen som inte kommer in på min affär och kommenterar rosetterna. Alla säger: ”Åh, där är en sådan där Estelle-rosett”, säger Johanna Engberg.

 

LÄS MER: Här är Estelles fina samling med väskor

Estelle med ”Estelle-rosetten”.Foto: Kate Gabor

 

Hon har drivit sin barnklädesbutik under fem år. Hon har under den tiden kunnat se en tydlig, genomgående trend.

– Då var det inte det klassiskt festliga modet som gällde. Nu har det verkligen exploderat: Barnen ska vara välklädda, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen