Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Transportstyrelsen ska utreda elsparkcyklar

Foto: ADAM DAVER/DN/TT / DN TT NYHETSBYRÅN
Foto: TT NYHETSBYRÅN / FREDRIK SANDBERG

Transportstyrelsen ska utreda om reglerna för elsparkcyklar kan förbättras eller förtydligas.

Det uppger generaldirektören Jonas Bjelfvenstam för Ekot.

– Den kan ju aldrig äventyra trafiksäkerheten och då ser vi med lite oro på utvecklingen av elsparkcyklar som fenomen just nu, säger han.

Utredningen kommer att handla om huruvida det går att förenkla eller förbättra reglerna som gäller för elsparkcyklar.

Generaldirektören Jonas Bjelfvenstam säger till Ekot att mycket behöver göras för att förbättra säkerheten kring elsparkcyklar.

Kommunerna behöver exempelvis bli bättre på att utnyttja sin möjlighet att bestämma var och hur fort elsparkcyklarna får köra.

Däremot tror inte Jonas Bjelfvenstam på ett förbud.

Utredaren: De ska inte vara i trafiken

Den senaste tiden har flera allvarliga olyckor med elsparkcyklar inträffat. Efter en olycka med dödlig utgång i maj uttryckte sig Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre beydligt skarpare än vad myndighetens generaldirektör nu gör.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken, sade Hans Cassepierre till Expressen då.

De här reglerna gäller i dag

Elsparkcyklar som är konstruerade för en maxhastighet på högst 20 kilometer i timmen med en motor på max 250 watt klassas som cyklar.

 

Elsparkcyklar som uppfyller dessa krav får köras på cykelvägar och i viss utsträckning bilvägar. 

 

På trottoarer, gångbanor gågator och gångfartsområden får de köras i högst gångfart.

 

Om de går snabbare än 20 kilometer i timmer eller har en starkare motor än 250 watt ligger det närmast till hands att klassa dem som mopeder. Men för mopeder gäller tekniska krav på exempelvis bromsarna som elsparkcyklar normalt inte klarar.

 

Är elsparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får den inte köras på allmän väg.

 

Det är alltid föraren som ansvarar för att en elsparkcykel uppfyller kraven. Transportstyrelsen rekommenderar att man kontaktar det uthyrande företagen om man är osäker på vad som gäller för just deras elsparkcyklar. 

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!