Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Transportstyrelsen: ”De ska inte vara i trafiken”

Natten mot fredagen omkom en man i en olika med en elsparkscykel. Foto: TT NYHETSBYRÅN / FREDRIK SANDBERG
”Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken”, säger Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen. Foto: DN / ADAM DAVER

Elsparkcyklarna ska bort från vägarna, tycker Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre efter att en ung man omkommit i Helsingborg.

– Det är ett fordon som inte ska vara i trafiken, säger han.

En 27-årig man på elsparkcykel uppges ha kommit i hög fart från en backe när han krockade med en bil i Helsingborg sent på torsdagskvällen. Han fördes med ambulans till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.

Transportstyrelsens utredare Hans Cassepierre har varnat för farorna med det trendiga fordonet tidigare, och är inte förvånad över att det nu har skett en dödsolycka.

– Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka, och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer, säger han.

De senaste månaderna har antalet elsparkcyklar i storstäderna ökat lavinartat, och med det olyckorna. Bara i Stockholm finns det ungefär 1 500 elsparkcyklar till uthyrning på stadens gator och i Malmö ungefär 700.

Varken elcykel eller moped

Samtidigt har akutmottagningen i Malmö uppgett att det varje vecka kommer in patienter med skador från att ha åkt elsparkcykel.

Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som får gå max 20 kilometer i timmen och har särskilda krav på bromsar och andra funktioner, och det är heller ingen moped.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.

Få förare använder hjälm

Han hävdar att många elsparkcyklar i praktiken går snabbare än det som är beskrivet, vilket kan orsaka olyckor. Dessutom är det få förare som har hjälm.

Nu är det upp till polisen att bedöma om det ska vara fortsatt tillåtet att köra elsparkcykel, förklarar utredaren på Transportstyrelsen.

– Men det är företagen som ställer ut dem som måste ta sitt ansvar. Antingen ser de till att de uppfyller kraven för eldriven cykel, eller så tar de sina elsparkcyklar ur trafik.

Vois kommentar

De eldrivna sparkcyklarna installerades i Helsingborg tidigare den här veckan. 

Efter dödsolyckan natten till fredag har Voi lämnat en skriftlig kommentar:

Vi beklagar det inträffade, våra tankar går till familj och anhöriga. Det här är en allvarlig olycka och vi är i kontakt med myndigheter för att få mer information kring det inträffade. Vi kan nu bekräfta att en el-scooter från vår flotta varit involverad. Vi samarbetar fullt ut med polisen i den pågående utredningen för att skapa oss en bild av vad som inträffat.”

I kommentaren berättar man att företaget kommer vara delaktiga i den trafikutredning som kommer att göras. Samtidigt konstaterar företaget:

VOI är, sedan starten förra året, i dialog med myndigheter och organisationer, bland annat Transportstyrelsen och Trafikverket, för att säkerställa att våra fordon framförs på ett hållbart sätt tillsammans med andra fordon såsom bilar i våra stadsmiljöer. Vi kommer fortsätta den dialogen och driva vidare säkerhetsfrågan, som delvis kräver lagstiftning men även proaktiv och långsiktig kommunikation med åkare och andra trafikanter.”

Vois kommentar

Vi beklagar det inträffade, våra tankar går till familj och anhöriga. Det här är en allvarlig olycka och vi är i kontakt med myndigheter för att få mer information kring det inträffade. Vi kan nu bekräfta att en el-scooter från vår flotta varit involverad. Vi samarbetar fullt ut med polisen i den pågående utredningen för att skapa oss en bild av vad som inträffat.

 

Trafiksäkerhet är en väldigt viktig fråga för oss. Vi kommer att vara delaktiga i, samt följa upp utredningen och säkerställa att vi gör allt vi kan för att proaktivt minska olyckor och förstärka säkerheten, oavsett färdsätt, tillsammans med myndigheter och andra aktörer.

 

VOI är, sedan starten förra året, i dialog med myndigheter och organisationer, bland annat Transportstyrelsen och Trafikverket, för att säkerställa att våra fordon framförs på ett hållbart sätt tillsammans med andra fordon såsom bilar i våra stadsmiljöer. Vi kommer fortsätta den dialogen och driva vidare säkerhetsfrågan, som delvis kräver lagstiftning men även proaktiv och långsiktig kommunikation med åkare och andra trafikanter.

 

Det är tydligt att både vi och Transportstyrelsen arbetar för att det ska vara säkert att färdas i svenska städer. Våra el-scootrar har en maxhastighet på 20 km per timme och är klassificerade som cyklar i Sverige, därmed följer vi den svenska lagstiftningen.

 

Vi har en pågående dialog med Transportstyrelsen kring säkerhet, med en gemensam målbild av att minimera olycksfall och skapa ett väl fungerande samspel mellan människor, kollektivtrafik, bilar och el-scootrar.

 

Vår uppfattning är att ett förbud mot alternativa fordon, som bidrar till att skapa mer hållbara och miljövänliga städer, inte är rätt väg att gå. Det handlar om att öka antalet cykelbanor och anpassa vägar för en modern stadsmiljö - erbjuda andra transportalternativ till bilar, bussar och vanliga cyklar.

 

Vi instruerar våra åkare att ta sig fram på ett säkert och ansvarsfullt sätt, att bära hjälm, använda cykelbanor och att inte inta alkoholhaltiga drycker. Majoriteten av våra åkare följer trafikregler och vi jobbar hela tiden för att proaktivt informera om regelverk och säkerhetsrekommendationer.

 

Säkerhet är mycket viktigt för oss.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!