Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Towe blåste Instagram – med fejkade följare

Towe Boström Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Går det att köpa sig till framgång på Instagram?

Breakit berättar Towe Boström hur hon bluffade sig till att bli sociala medier-stjärna – och blåste svenska och utländska annonsörer med hjälp av fejkade följare, likes och kommentarer.

”Jag bestämde mig för att själv bli influencer, och bygga ett falskt Instagram-konto”, skriver Towe Boström på Breakit.

Influencemarknaden har de senaste åren fullkomligt exploderat i Sverige. Från början sågs det som en bransch där bloggare och profiler på sociala medier fick saker och kläder när de skrev vänliga saker om företagen på Instagram.

I dag spenderas rejäla summor på plattformen för marknadsföring.

Profiler – som Isabella Löwengrip, Kenza och Therese Lindgren – har med hjälp av sina följarskaror byggt en mångmiljonindustri.

Enligt Institutet för reklam och mediestatistik spenderades enbart i Sverige förra året en halv miljard kronor på marknadsföring av influencers.

Vilket alltså innebär att profilerna blir en sorts ambassadörer för de varumärken de vill bli förknippade med. 

Skribenten Towe Boström på sajten Breakit ville se om det går att köpa sig till sådan framgång på Instagram.

 

LÄS ÄVEN: Instagrammare tjänar mer än du på en vecka

 

Toves fejkade konto på Instagram. Foto: Instagram

Falskt konto med köpta följare

Hon bestämde sig för att bygga ett falskt konto på plattformen – med köpta följare  – något som påstås förekomma för att folk ska framstå i en bättre, och större, dager. På Breakit berättar Towe Boström nu om sina erfarenheter.

Hon började med att undersöka marknaden för färdiga Instagram-konton. Det finns en mängd konton, som säljs för från en hundralapp upp till 100 000 kronor.

Towe Boström väljer till slut att i stället att från grunden skapa ett nytt personligt konto för att skildra sin ”peppiga resa mot Stockholm marathon 2018” – utan några planer på att verkligen delta.

Kontot döper hon till Runningbyme.

Lägger ut 5 000 kronor för att få snurr

Sedan undersöker hon sajterna där det går att köpa engagemang i följare, likes och kommentarer. Under de två kommande månaderna lägger hon 2 000 kronor på följare, och runt 3 000 kronor på likes och kommentarer.

”I snitt betalar jag som regel 25–90 kronor per tusen följare till mitt konto”, skriver Towe Boström på Breakit.

Som mest köper hon 6 500 åt gången i takt med att hennes konto växer. Hon får inga reaktioner från Instagram – det vill säga ingen koll och kontroll från företaget, trots att hon bryter mot dess regler.

I användarvillkoren radar dessutom Instagram upp en rad dödssynder som kan få en oseriös användare utsparkad.

Det visar sig dessutom att följarna på Towe Boströms konto kommer och går lite som de vill – ibland är de färre, ibland fler. Dessutom rensar hon i kommentarerna för att det inte ska bli alltför uppenbart att kommentarerna är köpta.

 

I användarvillkoren radar Instagram upp en rad dödssynder som kan få en oseriös användare utsparkad – men Towe Boström fick inga reaktioner från sociala medier-jätten. Bilden föreställer inte Towes konto. Foto: KARLY DOMB SADOF / AP

Passerar 20 000 följare

När Runningbyme passerar 20 000 följare – alla fejkade – bestämmer hon sig för att kontakta de plattformar som parar ihop influencers med annonsörer.

Flera internationella plattformer väljer att släppa in henne – på andra blir det tvärnit.

Via en plattform lyckas hon få till en affär; det gäller hudvårdsprodukter för att minska bristningar. Senare blir det även napp med en tandblekningsprodukt.

Towe Boström blir även insläppt på den svenska marknaden. Dock utan att hon tjänar några större pengar – varken inom eller utanför Sverige.

”Men på vägen har jag fått en rad insikter som borde oroa både influencers, annonsörer och alla oss som dagligen besöker Instagram”, skriver Towe Boström på Breakit.

Och fortsätter:

”Instagram har uppenbarligen ingen som helst koll på vilka konton som köper följare och inte. Det är fritt fram att köpa följare, kommentarer och likes. Inte ens när jag köper flera tusen följare i taget reagerar tjänsten, som uppges ha nolltolerans mot den här typen av affärer.”

 

LÄS ÄVEN: Nytt rekord i smygreklam hos "superbloggarna"

 

Försöker sälja sitt fejkade konto

Som avslutning på sitt fuskliv på Instagram, bestämmer sig Towe Boström för att sälja sitt eget, fejkade konto.

Hon begär ett par tusen kronor för kontot. Hon får tre bud – det högsta på 2 200. 

Ingen av de tre väljer dock att gå vidare med affären.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!