Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tilde, 12, svarade
på telefonbluffen

Tilde, 12, svarade i telefon när företaget ringde. Foto: Privat
Några dagar senare hittade mamma Camilla det här bland sin post. Foto: Privat
– Hade de försökt lura mig hade det varit en sak. Men nu gick de på min dotter, säger Camilla Nordahl. Foto: Privat

Tilde, 12, svarade i telefon när hennes mamma inte var hemma.

Trots 18-årsgränsen blev hon övertygad att ta ett årsabonnemang av vitamintabletter, menar mamma Camilla Nordahl som nu vill varna andra föräldrar.

– Hade de försökt lura mig hade det varit en sak. Men nu gick de på min dotter, säger hon.

När Camilla Nordahl, 32, gick igenom posten upptäckte hon ett oönskat paket med tillhörande faktura.

Hon hade fått ett paket multivitaminer och på fakturan framgår det att det är ett abonnemang tecknat med Camillas uppgifter.

Enligt Camilla tecknades abonnemanget efter att företaget, Lev Väl, pratat i telefon med hennes tolvåriga dotter Tilde. Efter samtalet skickades tabletterna hem till familjen – trots att företagets villkor tydligt konstaterar att man måste vara över 18 år för att få beställa.

– Jag var inte hemma den dagen. Min dotter sa att det var någon som ringde för några dagar sedan och sökte mig. Då sa hon att mamma inte var hemma, berättar Camilla.

Lockade med tävling om pengar

Den anställde på Lev Väl ska, enligt Camilla, ha frågat tolvåriga Tilde "Vill du att din mamma ska få en chans att vinna 10 000 kronor?".

– Det enda hon svarade "ja" på var frågan om att vinna pengar. Hon blev jätteledsen och trodde jag var arg på henne. Är det här ett trovärdigt företag? Vad har man för grunder att kunna lura människor helt medvetet? I det här fallet har man dessutom brutit mot reglerna och sålt till någon som är under 18, säger Camilla Nordahl.

Abonnemanget som skrevs i hennes namn handlar om ett paket multivitaminer i månaden som kostar cirka 300 kronor per paket.

Upprört hörde hon genast av sig till företaget för att berätta vad som hänt. I ett mejlsvar från Lev Väl skriver de att fakturan är makulerad, men det saknas en förklaring till hur beställningen kan ha gjorts från första början.

– Det är ingen undertecknad i mejlet, bara kundtjänst. Det har inte funnits något namn man kan höra av sig till.

Har du haft kontakt med företaget tidigare?

– Nej, absolut inte. Jag har egentligen aldrig ens svarat när försäljare ringer. Min dotter känner sig orolig för att svara i telefon nu, hon är jätterädd.

Uppmanar försiktighet kring okända nummer

Efter händelsen är Camilla Nordahl fortfarande upprörd. Nu vill hon varna andra föräldrar.

– Jag vädjar om att informera dina barn att inte svara på något okänt nummer när det ringer. Hade de försökt lura mig hade det varit en sak. Men nu gick de på min dotter och agerat felaktigt. Det gör mig provocerad, säger hon.

Esra Dogan, kundansvarig på företaget, påpekar i ett mejl att riktlinjerna är tydliga.

"Våra egna säljare, och säljarna på de byråer vi anlitar, får självklart inte sälja till någon annan än den personen vi söker och definitivt inte till någon under 18 år", skriver hon.

Gällande huruvida företaget ska ha kontaktat och sålt en prenumeration till tolvåriga Tilde kan Esra inte svara på.

"Om det i detta fall har skett som du beskriver så kommer Camilla och hennes dotter att få en ursäkt och säljaren eller byrån kommer att varnas och tillrättavisas."

Händelsen kommer att undersökas i veckan, skriver hon.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!