Therese Albrechtsson, 24, blev miljonär på en sprej för självförsvar. "Med internets värld går det att komma ganska långt med små pengar." Foto: Sara Pettersson
Therese Albrechtsson, 24, blev miljonär på en sprej för självförsvar. "Med internets värld går det att komma ganska långt med små pengar."  Foto: Sara Pettersson

Therese, 24, drogades på krogen

Publicerad
Uppdaterad
Therese Albrechtsson, 24, blev drogad på krogen.
Då fick hon idén som hon blev miljonär på - självförsvarssprej.
- Det viktigaste är att känna gnista för det man gör, säger hon.
Therese Albrechtsson började sin karriär som entreprenör redan på gymnasiet.
Efteråt tänkte hon studera på Handels.
- Men jag ville hellre satsa här och nu, säger hon.
En natt blev hon neddrogad på krogen. Efter det kom hon på idén att sälja självförsvarssprej.

Började säljas på nätet

Hon köpte rättigheterna till produkten av ett äldre par och började sälja sprejen på nätet.
- Jag hade förråd i min mammas garage. Där stod jag och klistrade lappar på burkarna.
- Ibland fick jag hjälp av mina mor- och farföräldrar.
Therese insåg tidigt vikten av marknadsföring.
Det ledde till att hennes produkter började säljas av stora kedjor som 7-eleven, Teknikmagasinet och Kjell & Co.

Sålt sitt bolag

Nu har hon sålt bolaget - och tjänat miljoner.
- Självklart behöver man något slags kapital när man ska dra i gång.
- Men med internets värld går det att komma ganska långt med små pengar.

Inte viktigast att tjäna

I dag tjänar hon pengar i sitt utbildnings- och föreläsningsföretag.
- Jag har mest tänkt på att ha roligt. Det viktigaste har inte varit att tjäna pengar, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen