Det här är den andra årsrapporten som vd:n Johan Dennelind, presenterat sedan han tillträdde som koncernchef för Telia Sonera. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/Svd/Tt

Det här är den andra årsrapporten som vd:n Johan Dennelind, presenterat sedan han tillträdde som koncernchef för Telia Sonera.

 Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/Svd/Tt

Telia Sonera prickar förväntningarna

Publicerad

Teleoperatören Telia Sonera redovisar ett resultat före engångsposter (ebitda) på 6 556 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2015. Ebitdamarginalen uppgick till 28,9 procent, skriver DI.se.

Målsättningen för året är att behålla ett resultat på samma nivå.

Samtidigt avslöjar SvD att bolaget 2012 lånat ut över två miljarder till en affärsman i Vitryssland för att kunna köpa aktier i den nepalesiska operatören Ncell.

Telia Sonera räknar också med att investeringarna i fiber, mobiltäckning och transformation kommer att kulminera under året.

- Dessutom kommer vi att öka takten i våra åtgärder inom transformation, främst avseende gamla it-system och produkter, vilket är nödvändigt för att minska kostnaderna och stärka konkurrenskraften på lång sikt, skriver Johan Dennelind, vd för Telia Sonera, i rapporten.

Resultatet prickar därmed analytikernas förväntningar, som enligt panelen SME Direkt, var ebitdaresultat på 6 367 miljoner och en marginal på 28,5 procent, enligt nyhetsbyrån Direkt.

LÄS OCKSÅ: Telia Sonera steg direkt efter börsöppning

Telia Soneras styrelse föreslår en utdelning på 3 kronor per aktie, vilket är vad analytikerna räknade med.

Telia Sonera har ändrat sin framtida utdelningspolicy, skriver Johan Dennelind i rapporten.

- Vi avser att dela ut minst 80 procent av fritt kassaflöde baserat på kvarvarande verksamheter.

Nästa år ska bolaget dela ut minst 2 kronor per aktie Telias Soneras målsättning i rapporten, jämfört med förväntningen som var 2:34 kronor.

Skruva ner affärsområdet Eurasien

Det är den tredje årsrapporten som vd:n Johan Dennelind presenterat sedan han tillträdde som koncernchef för Telia Sonera.

I september beslöt Johan Dennelind tillsammans Telia Sonera styrelse att skruva ned affärsområdet Eurasien.

- På grund av processen att avyttra region Eurasien rapporteras den nu som avvecklad verksamhet och resultatet har också påverkats av icke likviditetspåverkande nedskrivningar, skriver Dennelind i rapporten.

Omstruktureringen innebar att Erik Hallberg, som var chef för affärsområdet Eurasien, fick en specialposition på huvudkontoret.

Kritiserade affärerna låg bakom

I dag avslöjar SvD Näringsliv att Erik Hallberg har sagt upp sig.

SvD Näringsliv uppger att det var de kritiserade affärerna i Nepal och Kazakstan som låg bakom beslutet att flytta Hallberg från posten som affärsområdeschef, något som Telia Sonera tillbakavisat.

SvD Näringsliv avslöjar också att Telia Sonera 2012 lånat ut 230 miljoner dollar - vilket motsvarar över två miljarder kronor med upplupen ränta - till en "lokal affärsman" vid namn Niraj Govinda Shrestha - för att få möjlighet att öka ägandet i operatören Ncell i Nepal. Pengar som Telia Sonera inte räknade med att få tillbaka.

LÄS OCKSÅ: Telia Sonera lämnar Eurasien efter mutanklagelserna

Niraj Govinda Shrestha bor i Minsk och beskriver sig själv som en av Nepals mest framstående affärmän och nära rådgivare åt Nepas honorärkonsul i Vitryssland, rapporterar SvD Näringsliv.

Telia Sonera uppger att summan använts till att köpa 20 procent i Ncell - en post som Telia Sonera fått en option att köpa i framtiden - men hos vem eller vilka som pengarna till slut hamnade är oklart.

På SvD:s fråga om hur Telia Sonera kan utesluta risken för mutor eller penningtvätt i den komplicerade affären svarar bolaget att det gör allt i sin makt för att förhindra att "något olagligt och oetiskt sker i samband med affärer".

Inför affären med Ncell låt Telia Sonera utomstående experter granska personerna och transaktionerna i affären, uppger bolaget.

- Så vi är så säkra vi kan, givet vårt underlag och kontroller, säger Henrik Westman, presschef på Telia Sonera till SvD.

Johan Dennelind tillträdde posten som koncernchef för september 2013 - när Telia Sonera var sargat efter olika korruptionsskandaler.

I en intervju med Affärsvärldens reporter Birgitta Forsberg, som publicerades i Expressen i juni 2014, besvarar Johan Dennelind en fråga om hur Telia Sonera ska kunna verka i korrupta länder om ni inte tar eller ger mutor:

- Vi kommer aldrig att lämna individer i de här länderna ensamma med besluten. De får bolla upp dem till oss.

Följ Dina Pengar på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen