Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

TV4 bekräftar: Vi för samtal och är positiva

Foto: Epa / COMPIC
Foto: JAN DÜSING
Tilde de Paula och David Hellenius är programledare för TV4:s Let's Dance. Nu är Telia på väg att köpa Bonnier Broadcasting, rapporterar Resumé.
Foto: MAGNUS LILJEGREN / STELLA PICTURES

Telia är på väg att köpa Bonnier Broadcasting, rapporterar branschtidningen Resumé.  

Priset för tv-verksamheten i Norden – med bland annat TV4 och CMore – uppges vara 10–12 miljarder kronor. 

Båda parterna bekräftar att samtal pågår.

– Vi är positiva, skriver TV4:s och Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist i ett meddelande till de anställda.

Det är Resumé som avslöjar att Bonnier kan sälja hela sin tv-verksamhet. 

Före midsommar ska Sveriges största medieaffär offentliggöras. 

Affären innefattar TV4, CMore och finska MTV3 och upplägget ska göra det möjligt för Bonnier AB att behålla en minoritetspost inom Broadcasting-delen.

Samtalen bekräftas av Telias ledning som skriver i ett pressmeddelande i dag:

”Telia Company noterar spekulationer i media rörande ett potentiellt förvärv av Bonnier Broadcasting. Som Telia Company tidigare har sagt så är innehåll en viktig del av företagets framtida strategi och vi undersöker kontinuerligt möjligheter inom detta och andra områden. Samtalen med Bonnier är en del av det arbetet”.

Casten Almqvist: Vi för samtal med Telia.
Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Ävenn TV4:s och Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist bekräftar att samtal pågår. 

– Som Telia skriver i sitt pressmeddelande pågår samtal mellan Telia Company och Bonnier om ett potentiellt förvärv av Bonnier Broadcasting. Det är den enda information som vi i nuläget kan ge. Vi deltar i samtalen. Vi är positiva. Vi förstår den ovisshet det här skapar, men kan inte säga något mer. Vi kommer så klart återkomma när det finns något mer att säga, säger Almqvist i ett uttalande som gått ut till de anställda. 

Telia-aktien dök på börsen

På börsen togs nyheten inte emot med någon större entusiasm. Efter ett börsstopp så dalade Telia-aktie och sent på eftermiddagen noterades nedgången till närmare 3 procent. Säljkursen låg på 41,99.

Senaste åren har CMore förlorat rättigheterna till allt fler stora sportevenemang till MTG och Discovery. Försök har gjorts från Telia och Bonnier att köpa tillbaka Premier League, utan att lyckas.

Därför vill Telia köpa

Telia var nära att köpa TDC i Danmark för ett år sedan, men förlorade budgivningen.

Orsaken till Telias intresse att ge sig in i innehållsdelen av tv-branschen ligger i att det är allt svårare att ta betalt för de klassiska tv-tjänsterna, som mobilabonnemang och datatrafik – man vill använda plattformen för att producera mer värde och därmed ta mer betalt genom att bredda produktutbudet.

Trenden är amerikansk, men även i Europa finns exempel på liknande affärer. I England köpte British Telecom Premier League.

– Det här är ett steg som telecomföretag nu mera logiskt och affärsmässigt tar för att få kontroll på hela kedjan, både distribution och innehåll och samtidigt växande kundregister. Så för Telia är det logiskt, säger tidigare TV4-chefen Jan Scherman.

Scherman: ”Vart tar Bonnier vägen”

I Di TV:s intervju med Jan Scherman reser han frågetecken kring  vad som ska hända med Bonnier om affären blir av.

– Vad Bonnier tar vägen efter att ha förlorat sin största och mest vinstgivande verksamhet och det som är framtiden inom rörlig bild, tycker jag är ett stort frågetecken. Nu blir en bärande och mycket tung del i Bonnier-koncernen Bonniers fastighetsbolag. Det blir inte lika stort och expansivt medieföretag.

Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet, tror att affären kan vara bra – för Telia. Dock inte riskfri

– Det är lätt att tänka på Ericsson som klev in i Broadcasting-delen för tio år sedan, på tekniksidan, och sedan verkligen fått betala. Nu kan Telia göra det på innehållssidan och det kan visa sig vara ett vettigt beslut, men riskerna är höga, säger Joakim Bornold.

Telia missade Discovery

Resumé skriver vidare att källor uppger att Teliachefen Johan Dennelind tidigare haft kontakter med högsta Discoveryledningen om att förvärva den nordiska verksamheten.

När den här affären misslyckades blev Bonnier-köpet aktuellt.

Bonnier Broadcasting omsätter omkring 8 miljarder kronor och gör ett ebita-resultat kring en halv miljard.

Affären berör över 1 000 anställda i Sverige och Finland, skriver Resume.

Förhandlat under ytan i två år

Enligt källor som Resumé hänvisar till har nuvarande förhandlingar pågått sedan hösten 2017, men Telias intresse sträcker sig längre bak än så.

Förhandlingar har pågått mer eller mindre intensivt under ytan en längre tid, avslöjar Di TV i dag.

För två år sedan skrevs det ett ”letter of intent” mellan Telia och Bonniers om en försäljning av TV4-gruppen (som nu heter Bonnier Broadcasting) och de tre benen verksamheten vilar på:

• TV4: Den lönsamma delen av Bonnier Broadcasting. I fjol gick man med en miljard i vinst.

• CMore: Sorgebarnet. Senaste åren har kantats av enorma förluster och krympande rättigheter.

• MTV3: ”Finska TV4” som blöder kraftigt.

TV4-profil: Folk är förvånade

På TV4 togs nyheten emot med stort intresse.

– Det är ganska mycket förvåning och folk är rätt paffa. Reaktionen här på redaktionen kan sammanfattas: "Va?!", säger TV4:s profilerade näringslivsreporter Jens B Nordström.  

Vad skulle du säga om att jobba för Telia i stället? 

– Det har jag inte tänkt så mycket på, det beror så klart på vad en ny ägare vill. Jag tror varken det är bra eller dåligt, utan det kan vara både och, säger Jens B Nordström, som tycker att affären låter logisk. 

– Telia har varit på friarstrået och letat någon form av innehållsleverantör, men gått på pumpen på ett antal andra ställen så det är inte orimligt om de har tittat på TV4. Men sedan, om Bonniers är villiga att sälja och de har kommit överens om att sälja, det är en annan sak. Men "Honken" (reportern som ligger bakom avslöjandet) brukar inte ha fel. 

TV4:s fackordförande Ann Johansson:

– Jag har inte hunnit sätta mig in i det ännu och har egentligen inga kommenterar. Men det har gått rykten om det där tidigare, och då har det inte varit så starka reaktioner här på TV4. Jag kan förstå intresset, vårt företag har ju ett högt värde efter senaste rekordvinsten.

TV4:s 2017 blev tv-husets starkaste år med en vinst på 1,02 miljarder kronor.

Samma år visade CMore ett minus på 307 miljoner kronor.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!