Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Telias haverikaos åtgärdat: ”Bekräftar”

Helena Gunterberg, pressansvarig Telia.
Telia fick under lördagseftermiddagen tekniska problem.Foto: Epa / COMPIC

Telia hade under lördagen stora tekniska problem.

Flera kunder tog under eftermiddagen kontakt med Expressen – ”allt ligger nere”.

Vid 22-tiden var dock problemen över.

– Allt fungerar som vanligt igen, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.

Det var sent på lördagseftermiddagen som Telia drabbades av tekniska problem.

Flera kunder tog kontakt med Expressen.

När Expressen vid 18.30 på lördagskvällen pratade med Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, sade hon:

– Vi har för närvarande tekniska problem. Vi håller på att undersöka för att få svar på vad det är. Vi hoppas att det ska vara åtgärdat inom relativt snar tid. Vi har startat ett analysarbete.

Telias Facebooksida var det många kunder som reagerade och var upprörda:

”Var snäll och informera om bredbandsproblemen nu på något sätt.

När beräknar ni ha DNS funktionen uppe och snurra igen?

”Folknätet” funkar inte nu!

Vad betalar jag 450 spänn för?

Vad är det för fel på nätet nu då? Ni hänvisar till er hemsida, kan ju inte ens komma in där.”

Här finns en möjlig lösning

Samtidigt hörde flera läsare av sig med en möjlig lösning på problemet. 

Expressen testade, genom en läsare, metoden och i det fallet fungerade den. Metoden krävde dock ett visst tekniskt kunnande:

Du behöver ändra inställningar i din router och använda Googles DNS-server i stället för Telias. Det gör du genom ange DNS-server till 8.8.8.8 (primär) och 8.8.4.4 (sekundär).

Flera vittnade om att problemen då försvann.

 

Tidningen PC-Tidningen har här skrivit en artikel som förklarar vad DNS är för något.

 

När Expressen strax före 20.30 på lördagskvällen åter pratade med Telia förklarade pressansvariga Inger Gunterberg:

– Det vi kan bekräfta är att vissa av våra kunder upplever problem med sina fasta och mobila datatjänster. Telefonin berörs inte. Vi fortsätter att felsöka.

Vid 22-tiden återkom Inger Gunterberg till Expressen:

– Felet är nu åtgärdat och allt ska fungera för samtliga kunder som var berörda. Några tekniska detaljer har jag inte.

Annons:

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!