Irene Krohn, presskontakt på Telia. Foto: Foto: Birgitte Grenfeldt/TeliaIrene Krohn, presskontakt på Telia. Foto: Foto: Birgitte Grenfeldt/Telia
Irene Krohn, presskontakt på Telia.  Foto: Foto: Birgitte Grenfeldt/Telia

Telia drar ner – var fjärde butik stänger

Publicerad

Det blir färre synliga butiker när Telia gör om sitt butikkoncept.

Arton av 80 butiker i Sverige läggs ned.

– Vi har sett över hela våran etableringsstrategi kan man säga, säger Irene Krohn, presskontakt på Telia.  

Svensk handel är inne i en förflyttningsfas och nu gör även Telia en omorganisering för att komma fram med nya butikskoncept. 

– Till exempel i bokhandel och elektronikbranschen har man kommit väldigt långt redan. Man laborerar med pop up-stores och kaffehål inne i butiker. Nästa steg som vi ser är att retail (detaljhandel reds anm) och digitalisering växer samman och här vill vi så klart ligga steget före, säger Irene Krohn.

Nästan en fjärdel av butikerna stänger

Det blir alltså färre butiker i köpcentrum och stadskärnor. Totalt 18 av sammanlagt 80 butiker lägger ned. Vissa av butikerna står inför sammanslagningar.

– På vissa av orterna finns det flera butiker och på vissa finns det andra återförsäljare som kunderna kan vända sig till. Och sedan är det alltid så att vi finns på nätet och där kan man göra allt som går att göra i butikerna, säger Irene Krohn.

 

Här läggs Teliabutiker ned:

Linköping city, Motala, Löddeköpinge, Helsingborg, Allingsås, Sundsvall, Västerås, Sickla, Stockholm Sergels torg, Stockholm Humlegårdsgatan, Kista, Växsjö, Västervik, Värnamo, Oskarshamn, Nässjö, Ljungby och Karlshamn.

Förändrad etableringsstrategi är en formulering som Irene Krohn återkommer till när hon beskriver förändringarna. 

– Vi måste hela tiden jobba med att se över hur vi ska möta våra kunder och det baseras ju på hur våra kunder vill möta oss framöver, säger hon.

Hundra anställningar kan påverkas

Omorganisationen påverkar ungefär 50 heltidsanställningar och 50 visstidsanställningar där personalen kan komma att sägas upp.

– Det som händer är att vi försöker matcha de här mot andra vakanser som finns. Men om det inte går så blir de här medarbetarna bli uppsagda, säger Irene Krohn.

Telia har tidigare gått ut med att de drar ned på 350 tjänster i Sverige. Det kommunicerades i januari i år och är inte kopplat till den här förändringen. 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen