Telefonförsäljarna slår till mot sjuka och äldre

Ingela Widén, 44, anmälde Vitalus Hälsokosts telefonförsäljare.
Foto: Privat
Telefonförsäljarnas knep är att rikta in sig på äldre och sjuka personer.
Foto: Colourbox

De har ett mindre företagsimperium med bolag som anklagas för att via telefon lura in gamla och sjuka i köpavtal om kosttillskott.

Bakom den senaste tidens våg av bluffare finns företagarna Eris Parsay, 24 och Posse Lindholm, 63.

– Jag känner mig oerhört lurad, säger Ingela Widén, en av många anmälare.

Ingela Widén tillhör inte den värnlösa typen som många av offren för de utpekade bluffarna. Hon är 44 år och kan normalt svara för sig. Erbjudandet från Vitalius Hälsokost AB med "välkomstpaket" gällde ett kosttillskott och priset var 94 kronor.

Men det som fick Ingela att nappa var något helt annat.

– Jag skulle få ett present kort värt 500 kronor för att användas i valfri buktik, säger hon.

Är du orolig för att bli lurad av telefonförsäljare på internet? Veronika Smedborgn, 71, pensionär, Sundbyberg: Nej, det är jag inte, jag svarar inte i telefon om det inte är ett nummer som jag känner igen. Om jag ska handla på internet går jag in på sajter som banken har godkänt.
Foto: Linn Hedesström Blad

Paketet kom, men inget presentkort.

– Kvinnan på företaget påstod att jag deltagit i ett lotteri där de lottar ut ett presentkort. Jag känner mig oerhört lurad. Så hade säljaren inte sagt till mig.

Ingela Widén tvingades betala både ''välkomstpaket" och den första ordinarie försändelsen innan hon lyckades bryta avtalet.

Sjuka och åldringar är den mest utsatta gruppen

Sjuka och åldringar är annars den mest utsatta gruppen för företagets framfart.

– En man ringde upp min 86-åriga mor och gratulerade henne. Han sa att hon hade vunnit ett presentkort på 450 kronor på Apoteket eller Ica. Han var väldigt påstridig och som pensionär är 450 kronor lite pengar trots allt, berättar kvinnans son.

Uppringaren berättade även att han skulle skicka med några tabletter D-vitamin. Men försändelsen innehöll bara tabletter och ett inbetalningskort på 94 kronor.

– Min mor sov väldigt dåligt under flera nätter och bad mig hjälpa henne, säger sonen, som gjort anmälan till Konsumentverket.


LÄS OCKSÅ: Julia sålde för Greencaller: "Inser att jag skadat folk"


Företaget Vitalius Hälsokost AB är välkänt i de här sammanhangen. Nyligen stämdes företaget vid Patent- och Marknadsdomstolen i Stockholm av konsumentombudsmannen, KO. "Flera av samtalen har ringts till äldre personer som i många fall också varit sjuka", står att läsa i stämningen.

Är du orolig för att bli lurad av telefonförsäljare på internet? Hanke Joneklav, 64, sjukhuspastor, Sala: Nej, jag känner ingen oro. Skulle det hända får jag ta det då.
Foto: Alex Ljungdahl / ALEX LJUNGDAHL EXPRESSEN

– Vi känner igen mönstret. Någon dag efter ”välkomstpaketet” kommer ett till paket med multivitamin som kostar runt 300 kronor. Vill man inte betala kommer en påminnelse snabbt, sen inkasso där ytterligare 180 kronor har lagts på, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

SÅ GÖR DU FÖR ATT INTE DRABBAS

■ Tacka inte ja till något över telefonen om du känner dig osäker och lämna inte ut dina privata uppgifter som ditt konto- eller kreditkortsnummer.

■ Misstänker du att du är på väg att bli lurad kan du lägga på luren eller be försäljaren att skicka ett skriftligt erbjudande att se över.

■ Du kan även vända dig till konsumentombudsmannen (KO) som kan driva ärenden mot oseriösa företag.

Flera tvivelaktiga metoder

Han pekar på en rad tvivelaktiga metoder han påstår att Vitalius Hälsokost använder sig av.

– Då de ringt upp säger man att man spelar in den sista delen av samtalet man pratar väldigt fort och säger då troligen något om prenumerationen, säger han.

Bakom företaget finns Edris Parasay, 23 och Posse Lindholm, 63, som är ökända av KO. Domstolen har beslutat om kvarstad om 160 000 kronor.


LÄS OCKSÅ: Polisen varnar för nya bluffmejlen


– Det är för så kallad marknadsstörningsavgift som är en form av böter. Vi vill även att om de gör om det här så ska det utgå vite, säger Gunnar Wikström.

KO har fått in ett 30-tal anmälningar mot Vitalius Hälsokost. Sammanlagt har männens "företagsgrupp" drygt 400 anmälningar mot sig.

– Vi har processer mot fem av bolagen i domstol, säger processrådet Gunnar Wikström.

Är du orolig för att bli lurad av telefonförsäljare på internet? Johan Sjöblom, 44, grafisk designer, Sundbyberg: Nej, det är jag inte, jag går inte med på saker hur som helst. Jag har nix på telefonen så det ringer inte om saker jag inte känner till.
Foto: Linn Hedesström Blad

Advokat Carl Sjöstedt: "Inga kommentarer"

Advokat Carl Sjöstedt företräder Edris Parsay och Posse Lindholm i flera av deras företagsprocesser som Konsumentverket driver i domstol.

– Jag har inga kommentarer, säger han.

Men du vet inte vad jag ska fråga om.

– Men du påstår att de har dragit på sig en massa anmälningar. Det har jag ingen kommentar till. Det pågår en rättslig prövning.

– Bolaget har beslutat att upphöra med verksamhet riktat mot konsument.

Svårt sjuka människor har drabbats av samtalen.

– Jag har ingen ytterligare kommenterar utan hänvisar till det vi skrivit till domstolen.

I inlagan till patent och Marknadsdomstolen tillbakavisar Parsay och Lindholm, via sin advokat, att de brutit mot marknadsföringslagen.

BEDRÄGERI – EN GRÅZON

■ Även om du inte förstår vad du tackar ja till behöver det juridiskt sett inte vara bedrägeri.

■ Om du däremot betalar för något som inte kommer, eller som du inte har beställt, räknas det som bedrägeri.

– Det är en gråzon – ett jättejobbigt område där folk ofta känner sig lurade, säger Jan Olsson vid polisens bedrägericentrum.

Expressen har via advokat Carl Sjöstedt sökt Edris Parasay och Posse Lindholm. De har inte återkommit. Vitalius Hälsokost hänvisar till advokat Carl Sjöstedt.

NYHETSBREV: Dina Pengar guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!