Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tekniska problem hos Skandiabanken

Skandiabankens kundernas möttes under fredagen av en mardrömssyn: deras konton var nollade. 

Vid tvåtiden på eftermiddagen var problemet åtgärdat.

Enligt Skandiabanken fanns ingen risk att kundernas kontouppgifter raderades så att pengarna försvinner. 

– Det finns backup och säkra rutiner, säger Pontus Haag, bankens presschef.

Problemen som har uppstått för kunderna i samband med driftstörningarna är bland annat att inga pengar finns på kundernas konton och Swish fungerar inte att använda med Skandiabanken, skriver Di.

– Det finns tekniska problem för en del kunder när det gäller att se konton och göra överföringar och betalningar. Det verkar även påverka vissa internetbetalningar, säger Pontus Haag, presschef på Skandiabanken. 

Vid 14-tiden på fredagen var problemen åtgärdade och Skandiabanken meddelade att alla tjänster fungerade som vanligt igen.

Skandiabanken drabbades av tekniska problem under fredagsmorgonen.

Enligt Pontus Haag såg problemet olika ut för olika kunder. Vissa såg inte sina konton alls och vissa såg ett saldo på noll kronor.

– Vi bedömer ändå att det är en begränsad påverkan. Kortköp fungerar för de flesta, det verkar mer vara de som försöker handla på internet, säger han. 

Vad beror det på? 

– Vad som var orsaken får analysen som görs i efterhand visa mer exakt. Men vad som upptäckts är att det har varit problem med vår integrationsplattform, och olika tekniska system pratar med varandra genom den här plattformen. Det är helt enkelt ett IT-problem hos oss och beror inte på någon yttre påverkan. 

Problemen drabbade bankkunderna på en utsatt tidpunkt – i månadskiftet, när många gör överföringar och betalar räkningar.

– Det är olyckligt och vi ber så mycket om ursäkt för problematiken. Vi tillsätter alla möjliga resurser för att lösa detta. När vi har gjort det kommer vi att kommunicera det i våra kanaler, säger Pontus Haag. 

Finns det någon risk för att kontouppgifter kan raderas och försvinna? 

– Nej, det finns det inte. Det finns backup och säkra rutiner och det finns inget som försvinner om kontouppgifter. Det finna alltid säkrat. 

NYTT NYHETSBREV: Dina Pengars krönikör Frida Bratt guidar dig genom veckans viktigaste nyheter om privatekonomi. Få ett nyhetsbrev direkt till din mejl - varje vecka. Anmäl dig här!

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!