Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Zara och Sarah ska hjälpa Huawei att växa i Sverige

Huaweis storsatsar i Sverige – med Sarah Sjöströms som en frontperson. Foto: LaPresse
Även Zara Larsson är med i satsningen. Foto: Pressbild
Foto: ANDY WONG / AP TT NYHETSBYRÅN

Kinesiska mobiljätten vill växa på den svenska marknaden – med hjälp av popstjärnan Zara Larsson och tävlingssimmaren Sarah Sjöström.

De svenska profilerna ska vara ansikten utåt i en ny stor satsning.

– Sverige ligger i framkant rent tekniskt och konsumenterna är intresserade och öppna för ny teknik och innovationer. Det är den främsta anledningen till att vi satsar så mycket här, säger PR-ansvarige Sofia Björnefors.

Huawei berättar att samarbetet med de svenska stjärnorna handlar om ett nytt kommunikationskoncept som man kallar ”Dare to challenge” – där man ”vill lyfta deras historier, deras framgångar, för att uppmuntra andra att alltid anta utmaningen”.

Företaget utvecklar man tanken med samarbetet:

”Vi är väldigt stolta över att både Zara Larsson och Sarah Stjöström väljer att samarbeta med oss. Vårt varumärke har utvecklats fantastiskt bra och nästa steg är att ytterligare stärka vår svenska förankring. Zara och Sarah är båda mycket starka personligheter och de representerar styrka, drivkraft och förmåga att leverera när det verkligen krävs. Tillsammans med dem så bildar vi ett härligt team, skriver Jacky Zhao, nordisk CEO på Huawei Consumer Group i Sverige.

 

Världsrekord och världsartist

Zara Larsson har de senaste åren blivit en av Sveriges allra mest framgångsrika artister, och hennes debutskiva ”So Good” är med hittills fem miljarder strömningar den näst mest strömmade debuten av en kvinnlig artist på Spotify. Hon har även vunnit priset som bland annat bästa nykomling på MTV Awards 2016.

Simmaren Sarah Sjöström har flera VM och EM-guld bakom sig. Hon vann Bragdguldet 2017 och innehar sedan 2015 världsrekordet på 100 meter fjärilssim. 

Huawei ser Sverige som en viktig del av sin verksamhet, menar PR-chefen Sofia Björnefors. Foto: ANDY WONG / AP TT NYHETSBYRÅN

 

 

Gjort stora investeringar 

Huawei ser den den svenska marknaden som viktig för företaget och de senaste åren har man gjort stora investeringar för att få verksamheten att växa ytterligare.

De senaste åtta åren har företagets smartphone-försäljning ökat från 3 miljoner 2010 till 200 miljoner kronor i dag, och Huawei är nu ett av de största mobilvarumärkena i världen. 2017 sålde det kinesiska företaget 153 miljoner smartphones.

Företagets produkter finns i över 170 länder och används enligt företaget av en tredjedel av världens befolkning. 

Huawei har efter spionanklagelser från underrättelsetjänster som CIA och FBI den senaste tiden uppmärksammats för att man uppfattats som ett säkerhetshot i flera västländer. Australien och USA har stoppat bolaget från inblandning i 5G-teknik, och liknande samtal förs på EU-nivå.

Sofia Björnefors säger att kontroversen inte påverkat företagets satsning i Sverige.

– Tittar vi på den svenska marknaden kan vi inte se några sådana konsekvenser. Vi har en fortsatt positiv trend försäljningsmässigt på konsumentsidan.

Efter att amerikanska myndigheter förbjudits att använda företagets produkter har man stämt den amerikanska staten. 

Företagets finanschef Meng Wanzhou har också anklagats för bedrägeri och efter att ha häktats i Kanada beslutades det i början av mars att han ska utelämnas till USA

Största mobiltillverkarna i världen 2018

1. Samsung 20,9%

2. Huawei 15,8%

3. Apple 12,1%

4. Xiaomi 9,3%

5. OPPO 8,6%

 

Källa: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker

 

Annons: