Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Smällen: Voi riskerar förlora kontrakt värt 400 miljoner kronor

Vois elcykelFoto: Voi
Vois elsparkcyklar omfattas inte av beslutet.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) presenterade stolt kontraktet med Voi i våras. Nu kan det spricka.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Svenska Voi vann upphandlingen av Stockholms hyrcykelsystem.

Kontraktet är värt 400 miljoner kronor. Men nu kan allt rivas upp.

Affären överklagades av en spansk konkurrent som fått rätt i förvaltningsdomstolen. Voi:s anbud ratas av domstolen.

– Domen innebär att Voi inte var kvalificerade. Det var en brist i deras anbud , säger advokat Olof Hallberg, en de jurister från advokatfirman Cirio som konkurrenten Marfina anlitat i processen.

Kontraktet om Stockholms stads hyrcykelsystem löper över sju år och gav Voi ett guldläge. Uppgörelsen skulle ge 400 miljoner kronor till Voi som då skulle ställa ut 7500 elcyklar och 500 lådcyklar åt staden. Avtalet presenterades i maj i år.

– Meningen är att cyklarna ska vara navet i stadens mobilitetssystem, sa trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), till Dagens Nyheter när Voi hade vunnit upphandlingen i maj.

Men nu är det inte säkert att man får behålla det lukrativa avtalet.

Spanska Marfina, som konkurrerade med Voi i upphandlingen, har överklagat Stockholms stads beslut. Detta kunde Di Digital rapportera om.

”Upphandlingen måste rättas”

Nu ger förvaltningsdomstolen det spanska företaget rätt. Domstolen har beslutat att anbudsvärderingen måste göras om, eftersom den inte gått rätt till.

– Det drabbar Marfina som kom på andraplats i upphandlingen, och det är därför förvaltningsrätten anser att upphandlingen av elcyklar ska rättas, säger Mats Mossfeldt, rådman vid förvaltningsrätten, i en kommentar till domen.

Vois elcykel.Foto: Voi

Expressen har läst hela domen som blir en ekonomisk smäll för Voi om domen står sig.

Domstolen radar upp ett antal saker som man menar var fel i anbudsförfarandet.

I Vois anbud angavs ett lånecykelsystem i Oslo som referens. Men det bör inte räknas med efter som detta system skötts av ett dotterbolag till Vois norska partner UIP som också är med i anbudet.

VOI och och partnern UIP lämnade in delar av sitt anbud på ett annat språk än svenska (engelska) och uppfyller därför inte de språkkrav som ska gälla enligt upphandlingsdokumenten.

Vois anbud i papperskorgen

Beskedet från Förvaltningsrätten är en rejäl kalldusch både för Voi/Uip och Stockholms stad. Domstolen anser nämligen att det inte behövs någon ny upphandling utan skriver:

”Förvaltningsrätten anser därför att det är tillräckligt att upphandlingen rättas genom en ny anbudsutvärdering vid vilken anbudet från VOI/UIP inte ska beaktas”

Eller i klartext: Voi/Uip:s anbud ska kastas i papperskorgen.

– Jag har inte hunnit läsa domen.  Men domstolen biföll Marfinas överklagande. Domen innebär att Voi inte var kvalificerade. Det var en brist i deras anbud , säger advokat Olof Hallberg, en de jurister från advokatfirman Cirio som Marfina anlitat i processen.

– Man ska utesluta den här leverantörens (Voi/Uip:s) anbud, säger Eva-Maj Mühlenbock, Marfinas andra advokat om beskedet från Förvaltningsrätten.

Advokat Eva-Maj Mühlenbock, har anlitats av spanska Marfina för att överklaga upphandlingen av elcyklar i Stockholm

Oklart om domen ska överklagas

Hos Stockholms stad har man inte hunnit ta ställning till hur man ska agera i ärendet fortsättningsvis.

– Vi har precis fått domen. Det här får tjänstemännen på trafikkontoret titta på, säger stadsadvokat Malin Lindvall på stadsledningskontoret.

Den ansvarige på trafikkontoret befinner sig dock på semester och har inte gått att nå angående om domen ska överklagas.

Domen i förvaltningsrätten kan överklagas, senast den 18 november.

Upphandlingen till Stockholms stads hyrcykelsystem har varit uppe i domstol tidigare. 

I slutet av juni förra året kom beskedet att förvaltningsrätten i Stockholm beslutat att proceduren skulle göras om. Förvaltningsrätten menade nämligen att cykelavtalet, som var skrivet på 10 år, var alldeles för långt.

Annons: