Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Uppgifter: Apple lanserar ”Netflix-dödare” 25 mars

Foto: MIKE NELSON / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Apple har bjudit in medier till ett evenemang den 25 mars där elektronik- och mjukvarukoncernen väntas lansera en tv- och video-abonnemangstjänst.

Det rapporterar Reuters med hänvisning till källor.

Satsningen på underhållning markerar ett strategiskt skifte för bolagets intäktsströmmar, som på senare år har lidit av en mobiltelefonimarknad där tät konkurrens har gjort det allt svårare att göra stora marginaler. Bolaget väntas därför satsa hårdare inom mjukvaruområdet och börja utmana streamingtjänster som Netflix med egenproducerad underhållning.

Underhållningstjänsten väntas inkludera ett abonnemangsupplägg liknande just Netflix och Amazon Prime.

Tidigare har uppgifter gjort gällande att Apple också kan agera som en återförsäljare av prenumerationstjänster kopplade till andra aktörer, exempelvis CBS, Viacom och Lions Gate, likväl som för det egenproducerade innehållet.

Apple har investerat över 2 miljarder dollar i film- och tv-produktioner samt bland annat knutit till sig programledare som Oprah Winfrey, skriver nyhetsbyrån.

Lanseringen väntas ske globalt och troligen via App Store, den plattform Apple redan använder för sin film- och tv-programuthyrningstjänst

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!