Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Uber höjer priserna – utan att informera sina kunder

Foto: PRIVAT
Foto: ERIC RISBERG / AP TT NYHETSBYRÅN

Uber i Sverige har i tysthet höjt priserna vid två tillfällen i sommar.

– Vi tror detta kommer att bidra till bättre intjäning, skriver taxi- och samåkningsbolaget i ett meddelande som skickats ut till sina chaufförer.

Däremot har inte kunderna informerats.

Dina Pengar har tagit del av ett internmeddelande som Uber i Sverige skickat ut till sina chaufförer.

I meddelandet skriver Uber:

”Nu i helgen (fredag 16 augusti och lördag 17 augusti) kommer prissättningen igen att höjas för resor som sker under tidsperioder där vi ser att resandet är som störst.”

I det här fallet handlar det om resor på nätterna där chaufförerna kommer att ”tjäna i genomsnitt 20 procent mer”, enligt Ubers beräkningar.

”Bättre reseupplevelse för kunderna”

Uber motiverar höjningen med att det kommer bli bättre för alla parter – inklusive kunderna som får betala mer:

”Vi tror detta kommer att bidra till bättre intjäning för er och en bättre reseupplevelse för kunderna”, skriver man.

Ubers meddelande till sina chaufförer. Foto: PRIVAT

Uber, med 2 000 chaufförer i Sverige, börslanserades på Wall Street under stor uppmärksamhet i maj tidigare i år.

Men börsvärdet nådde långt ifrån upp till den värdering Uber testat på marknaden veckorna före lanseringen.

Vid den första kvartalsrapporten missades förväntningarna och förlusterna ökade.

Uber redovisade i augusti i år nettoförluster på 5,24 miljarder dollar (50 miljarder kronor), men samtidigt ökade man resorna med 35 procent jämfört med ett år bakåt.

I Sverige har konkurrensen ökat när Bolt (tidigare Taxify) etablerat sig i Stockholm samtidigt som elsparkscyklar som Voi, Lime och Tier breder ut sig på delningsmarknaden och plockar kunder från bland annat Uber.

Så säger Konsumentverket

Men även om man som konsument kan tycka att man borde bli informerad om generella prishöjningar innebär det inte att man från taxitjänsten gjort fel i juridisk mening.

– Det ska framgå för konsumenten att att det kan bli prisförändringar och eftersom man i förväg vet vad priset blir får detta anses vara ok, säger Josefin Holmberg, jurist på Konsumentverket.

De stora prisförändringarna på samma sträckor har gjort att många kunder kontaktat Konsumentverket senaste åren.

– Vi fick in många anmälningar vid en nyårsafton då många reagerat på kraftiga prishöjningar, vilket var just på grund av efterfrågan. Vi kollade närmare på det men hittade ingenting vi kunde gå vidare med, Uber hade den typen av prisinformation och får anses vara väsentlig, säger Josefin Holmberg.

Dina Pengar har i flera dagar sökt representanter för svenska Uber för att fråga om prissättningen, men ingen på bolaget har återkommit.

Annons: