Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Test: Så känns det att åka med ett eldrivet flygplan

Här testar reportern att flyga i ett litet tvåsitsigt eldrivet plan. 

Lite skumpigt – men tyst och sannolikt klimatsmart.

Om fem år hoppas den svenska tillverkaren Heart Aerospace ha ett 19-sitsigt trafikflygplan med elmotorer i drift.

El-flygplanet lyfter från Bromma och tar en tur över Stockholm. Detta är en tjeckiskbyggd Pure Flight Nix.

Den har plats för två personer och väger 600 kilo. Marschfarten ligger på 160-200 km/h och batterierna räcker till 2,5 timmars flygning.

Nu pratar alla om elflygplan

Uppe i luften är flygningen lite skumpig, vilket enligt piloten beror på att planet är så lätt och att det blåser en hel del.

– Jag var nog räddare än jag erkände, säger efteråt reportern Nike Mekibes, i Di TV:s magasin ”Hållbart näringsliv”.

Eldrivna flygplan är onekligen det nya svarta inom transport och resebransch och något alla från Isabella Lövin till Peter Stordalen ständigt pratar om.

Ännu finns inga eldrivna trafikflygplan för kommersiellt bruk i drift. Men det behöver inte vara så långt borta.

Svenska företaget Heart Aerospace uppger att man ska kunna ha sitt första elflygplan certifierat och klart om fem år.

Det blir ett litet elflygplan med plats för 19 passagerare. Enligt grundaren Anders Forslund ska man kunna visa upp en prototyp, på marken, redan till sommaren.

Det tjeckiska elflygplanet Nix tar sig 2,5 timmar på en batteriladdning.Foto: Pure Flight

– Vi har satt i gång processen med flygmyndigheten IAFA för certifieringen. Det handlar om ett traditionellt byggt flygplan i aluminium men med eldrift, säger Anders Forslund, vd och grundare till Heart Aerospace.

Han beräknar kostnaden för ett elflygplan i den storleken till ”ett antal tiotal miljoner”. Den stora besparingen för flygbolagen blir lägre underhållskostnader – och billigare bränsle. 

Mauritz Andersson, forskare vid Uppsala universitet säger till ”Hållbart näringsliv” att elflygplan med räckvidd på 40-50 mil ska gå att uppnå med dagens batteriteknologi.

Det skulle alltså nästan gå att ta sig från Stockholm till Göteborg utan att behöva gå ner och ladda batterierna på vägen.

Kan bli ”luftens kollektivtrafik”

Vid Transportföretagen tror man att elflyget kan få en spännande roll vid kortare regionala transporter, kanske på 10-20 mil.

Man talar redan om en ”luftens kollektivtrafik” med små miljövänliga trafikflygplan.

– Man kan till exempel tänka sig elflyg i länstrafik mellan två städer där man saknar möjlighet att bygga järnväg, säger Fredrik Kämpfe, branschchef vid Transportföretagen.

Annons: