Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Telias ökar fri surf-deal – mitt i rättsprocessen

Telias tjänst med fri surf i sociala medier har mött hård kritik från medieföreträdare.

Telejätten vägrar i sin tur att vika sig och har överklagat Post- och telestyrelsens krav på förändring av tjänsten.

Rättsprocessen pågår, trots det meddelar Telia att man utökar samarbetet med fler sociala medier-aktörer.

Det var under förra våren som Telia började erbjuda sina kunder fri surf på ett urval av sociala medier utan att surfmängden påverkas. Det handlade om Facebook, Instagram, Messenger, Whatsapp, Twitter och Kik.

Telias samarbete med Facebook och andra sociala mediejättar ifrågasattes av en rad företrädare för olika medieföretag.

I förlängningen kan samarbetet hota de svenska mediebolagens möjligheter att nå ut till publiken, varnade Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen, Cilla Benkö, vd Sveriges Radio och Hanna Stjärne, vd SVT, tillsammans med närmare 30 ytterligare tunga publicister på Expressens debattsida.

”Det som skapas är ett självspelande piano. En dominerande aktör i mediebranschen (Facebook) gör upp med en dominerande aktör i telekombranschen (Telia). Facebook får därmed ett försprång gentemot alla andra medieaktörer”, skrev mediarepresentaterna bland annat i debattinlägget.

Överklagade kravet

Post- och telestyrelsen (PTS) utredde Telia och slog i slutet av förra året fast att tjänsten bryter mot EU-reglerna eftersom trafiken inte behandlas likvärdigt, skrev IDG.

Telia ombads att ändra i erbjudandet, att man inte längre skulle få fortsätta surfa fritt på sociala medier utan surf.

Telia höll inte med och överklagade till förvaltningsdomstolen, som ska utreda sakfrågan. De gav dock inte inhibition.

Telia överklagade till kammarrätten som i december beslutade om inhibition, att Telia får fortsätta erbjuda tjänsten oförändrad i väntan på förvaltningsdomstolen besked.

Telias kontring: Utökar tjänsterna

Nu avslöjar Telia att de inte har några planer på att stoppa den kritiserade tjänsten – de tänker i stället utöka den. Utöver de andra sociala medieaktörerna tillkommer nu Pinterest, Viber, LINE och Welcome App.

Jonas Hasselberg som är chef för Telias konsumentaffär berättar att företaget fört en lång dialog med PTS, men parterna är långt ifrån överens.

– PTS har en bild och vi har en annan bild. Vi är nu i en form av överklagandeprocess, under den tiden den pågår har vi rätt från kammarrätten att fortsätta med vårt erbjudande så som det alltid sett ut, säger Jonas Hasselberg som tror att processen kommer att bli utdragen.

Hasselberg: Behöver göra det vi tycker är rätt

Rörande den tidigare kritiken om nätneutralitet säger Jonas Hasselberg att de har en stor respekt för frågan. Han poängterar också att det viktigaste för Telia är att förstå kunderna och deras behov av kommunikation.

– Full respekt för den utmaningen som kanske primärt traditionella mediebolag ser, men vi behöver samtidigt kunna göra det som vi tycker är rätt och bra för våra kunder.

Det är främst samarbetet med Facebook som stött på kritik. Jonas Hasselberg menar att man nu breddar utbudet och på så vis desarmerar den frågan lite.

Hasselberg understryker att det inte finns någon kommersiell överenskommelse mellan dem och sociala mediejättarna.

– Det är en form av teknisk integration. Vi ser till tillsammans, båda parter, att den trafik som genereras av deras tjänst räknas bort, säger Hasselberg.

Hasselberg: Viktigt med tydlighet

Telia har inga planer på att sluta utveckla sin tjänst. Jonas Hasselberg menar att den fria surfen på sociala medier är ett av de initiativ som fått störst positivt genomslag någonsin bland Teliakunderna.

Hasselberg hoppas att rätten ska gå på Telias linje och inte bedöma att det strider mot EU-regleringen.

– Den här regleringen är ny och därför är det utrymme att tolka den på olika sätt. Den här processen är viktig, att få tydlighet inte bara för oss utan alla i branschen, säger Jonas Hasselberg.

Annons: