Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Telias nya samarbete kan ge lägre bilförsäkringsavgifter

Hur stor bilförsäkringsavgiften blir beror i huvudsak på hur mycket du kör. Foto: BERTIL ERICSON / PRESSENS BILD
Nu ska Telia Sense-kunder få tillgång till bilförsäkring hos Paydrive. Det är Paydrives vd Andreas Broström mycket glad för. Foto: Paydrive / Alexander Donka
Telia vill samla olika typer av tjänster kopplade till bilen till den egna tjänsten Telia Sense. Foto: Telia / Pressbild
Telia inleder ett samarbete med bilförsäkringsbolaget Paydrive – där försäkringsavgiften i huvudsak bestäms av hur mycket man faktiskt kör.

Med Telia Sense blir bilen uppkopplad. 

Nu inleder Telia ett samarbete med bilförsäkringsbolaget Paydrive – där försäkringsavgiften i huvudsak bestäms av hur mycket man faktiskt kör.  

– Det här är rätt nytt och revolutionerande. Traditionellt betalar man ju en fast avgift, säger Jonas Hasselberg, konsumentchef på Telia. 

Det var i början av året som Telia Sense lanserades. Med den nya tjänsten får man wifi i bilen – som helt enkelt blir uppkopplad. 

Telia vill samla olika typer av tjänster som är relevanta för bilen på ett och samma ställe och samarbetar därför bland annat därför redan med parkeringsbolag och vägassistansbolag. 

Och nu inleder Telia ett samarbete med bilförsäkringsbolaget Paydrive – där försäkringsavgiften i huvudsak bestäms av hur mycket man faktiskt kör.  

– Det här är rätt nytt och revolutionerande. Traditionellt betalar man ju en fast avgift, oavsett av om du kör mycket eller lite. Eftersom bilen är uppkopplad kan Paydrive se om du kör varje dag eller en gång i veckan och då blir din försäkringsavgift anpassad efter ditt behov, säger Jonas Hasselberg, konsumentchef på Telia.  

Det nya samarbetet gör Telia Sense mer relevant för kunderna, enligt konsumentchefen. 

"Jätteglada att stora Telia vill samarbeta med oss" 

Paydrives vd Andreas Broström är mycket nöjd med det nya samarbetet. 

– I år har vi haft vårt stora genombrott, vi har över 4 000 kunder. Men det klart att vi, som är en liten startup, är jätteglada över att stora Telia vill samarbeta med oss, säger han.

Andreas Broström förklarar att man som Paydrive-kund till att börja med betalar en fast månadskostnad – eftersom bilen kan brinna eller bli stulen.  

LÄS OCKSÅ: Försäkringsfällorna som kan stå dig dyrt

 

– Sedan betalar du per mil du kör. Vi är populära bland dem som inte använder bilen så mycket, kanske mest på helgerna. Med en vanlig försäkring måste du betala för minst 1000 mil om året och hälften kör inte så mycket, säger Anders Broström. 

Lägre avgift om du kör i rätt hastighet

Men hur man kör spelar förstås också roll – avgiften för dem som ofta kör för fort blir högre än avgiften för dem som ofta håller sig under hastighetsgränserna.   

– Vi klassificerar förarna som "lugna", "medel" eller "tuffa". Man börjar som lugn och har det låga priset i tre månader och 86 procent av våra kunder fortsätter sedan som "lugna". Du ska hålla hastighetsgränserna, men det är inte nitiskt, säger Andreas Broström.

LÄS OCKSÅ: Telia chockhöjer priserna för hemtelefoni  

 

Han säger vidare att Paydrives kunder kör säkrare än Sverigesnittet och att man har färre skadeärenden. 

– Det är därför vi kan vara billigare, för det händer inte så mycket med våra förare, säger Andreas Broström. 

Annons: