Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Swish i gång efter fyra timmars långt haveri

Swish ligger nere sedan efter lunch på tisdagen.

Felet drabbar alla de anslutna bankernas kunder.

– Vi beklagar det inträffade och jobbar för att lösa problemet, säger Per Ekwall, presstalesperson på Swish.

Efter fyra timmar var problemen lösta.

”Just nu upplever flera kunder problem med Swish. Vi arbetar med att rätta det uppkomna felet och återkommer när status har ändrats. Kontakta din bank om du har frågor om din betalning”, skrev Swish på sin hemsida på tisdagen.

– Det går inte att swisha och det berör alla anslutna banker, säger Per Ekwall, presstalesperson på Swish.

Vad beror felet på?

– Vi felsöker just nu och när vi vet kan vi åtgärda problemen, men just nu vet vi inte, säger Per Ekwall.

6,5 miljoner kunder drabbades av haveriet.

Länge fanns det ingen prognos för när felet ska vara hittat och åtgärdat.

Det är inte länge sedan förra gången Swish låg nere. Har det varit ovanligt många störningar kring sista tiden?

– Nej, det är inget vi kan hålla med om, säger Per Ekwall.

Störningarna började strax efter 12 på tisdagen.

Strax före klockan 16 var problemen åtgärdade, vilket innebar att betalsystemet låg nere i runt fyra timmar.

Exakt vad som hänt vill inte Swish berätta.

– Vi kommunicerar aldrig oprsaker till sådana här störningar, säger Per Ekwall.

Annons: