Alla användare av Swish drabbades av störningar

Publicerad

Swish drabbades av driftstörningar på måndagen och inga betalningar kunde genomföras – mitt under lunchen.

Men efter en timme ska felet ha åtgärdats.

Cirka klockan 13 drabbades den populära betalappen Swish av en driftstörning, framgår på företagets hemsida och även på deras Facebooksida.

"Just nu har vi en driftstörning i Swish. Vi arbetar för att lösa problemet så snabbt som möjligt och återkommer så fort det är åtgärdat", står det på Facebook.

På sin hemsida skriver Swish att inga betalningar kan genomföras.

"Vi arbetar med att rätta det uppkomna felet och återkommer när status har ändrats. Kontakta din bank om du har frågor om din betalning".

– Den information jag har är driftstörningar i bankgirot skapar problem vid vissa transaktioner, säger Laurence Westerlund, presskontakt för SEB:s Swish.

Problem med Swish-appen löst

– Kunder kan uppleva en del problem, ibland går betalningar igenom och ibland inte, säger han.

Eftersom Swish är kopplat till just bankgirot är det alla transaktioner i appen som riskerar att drabbas.

Sex miljoner svenskar använder betalningsappen Swish. Antalet ökar med cirka 100 000 nya användare varje månad och gör Swish till den mest populära mobila betaltjänsten på den svenska marknaden.

Vid 14-tiden ska problemet vara löst.

– Det åtgärdades för några minuter sedan, säger Per Ekwall, presskontakt på Swish.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Annons:
Till Dina Pengars startsida

Mest läst i dag

Börsen i dag
Annons:
Annons:
Annons:
Räntekartan
Vinnare och förlorare
Valutakollen