Utbudet av de eldrivna tvåhjulingarna har exploderat det senaste året. Konkurrensen är stenhård och flera stora bolag slåss om kunderna. Elsparkcyklarna står i dag parkerade överallt i städerna.
Svenska Voi var tidigt på banan och har nu lanserat sina elscootrar i 30 europeiska städer. Tillväxten går snabbt samtidigt som bolaget försöker bli mer effektiva för att nå lönsamhet på befintliga marknader.
Hittills har man nått lönsamhet på sina första marknader, uppger Vois grundare Fredrik Hjelm för Di Digital. Utöver Stockholm ska det handla om minst en stad till. Enligt vd:n dröjer det dock ”något år till” innan hela bolaget, som värderas till en miljard kronor och bland andra har Cristina Stenbeck bland sina investerare, är lönsamt.
Mycket kritik har riktats mot elsparkcyklarna, bland annat efter en dödsolycka i Helsingborg. Invånare i städerna har också störts av att fordonen lämnas huller om buller på cykelbanor och torg när användarna är färdiga med dem.
Ytterligare kritik riktades åtminstone inledningsvis mot att tvåhjulingarna ofta gick sönder och fick kasseras redan efter några månader.
Voi har dock lovat att uppgraderade modeller är av högre kvalitet och håller mycket bättre. Bolaget har skrivit kontrakt med Stockholm om att ta över stadens uthyrning av cyklar. Affären är värd 400 miljoner.
– Vi har en bättre produkt nu än när vi startade och är bättre på genomförandet generellt. Vi är smartare med utplacering för att öka användningen, bättre på att hämta in och ladda och är bättre på underhåll, säger Vois vd Frdrik Hjelm till Di.
Samtidigt har Stockholms stad ställt krav på bolagen. Bland annat inför fartbegränsningar ned till 6 km/h på trafikkänsliga ställen. Vissa zoner upprättas där det ska vara förbjudet att parkera elsparkcyklarna, bland annat i Gamla stan. Enligt de nya reglerna ges uthyraren max två timmar att komma och flytta ett fordon som felparkerats.
Fem bolag har accepterat och skrivit under de nya reglerna i Stockholm.