Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Storytel ökar omsättningen och spränger drömgränsen

Jonas Tellander, vd för Storytel. Foto: DANIEL ROOS / ENTREPRENÖR DIGITAL
Foto: Storytel / Storytel

Storytel spränger drömgränsen och ökar omsättningen.

Årets infekterade ljudbokskrig tycks inte haft någon större påverkan på senaste resultat för bokjätten.

Men på minussidan ökar man förlusterna och nu sätter Storytel och Norstedts stort hopp till – Lisbeth Salander.

– Den sjätte Millennium-boken kommer ut om ett par veckor och blir en ”make-or-break” för Norstedts i år, säger Storytels vd Johan Tellander i en kommentar.

Starka siffror till trots – det är oklart hur mycket vårens och sommarens ljudbokskrig påverkat Storytels siffror för första halvåret 2019:

Strömningsintäkterna ökade med 34 procent jämfört med samma period i fjol.

Abonnentstocken har ökat med 43 procent under samma period.

Nettomsättningen har ökat till 402 (från 338) miljoner under perioden.

Förlusten ökar med ett ebitda-resultat på minus knappt 78,6 miljoner kronor. Det är en ökning från fjolårets minus 44,1 miljoner kronor och motsvarar en marginal på minus 19 procent.

Ljudbokskrig under våren

Det var den 10 april i våras som Bonniers, som driver konkurrerande Bookbeat, stoppade nya titlar från Storytels utbud efter oenighet om ersättningsnivåer.

Den uteblivna överenskommelsen innebar att Storytel bland annat inte kan erbjuda erbjuda Camilla Läckbergs senaste titel ”En bur av guld”.

Storytels och Norstedts kontring har bland annat handlat om att släppa den sjätte bokeni  Millenniumserien (”Hon som måste dö” av David Lagercrantz) exklusivt för Storytel under bokens första tre månader.

Efter protester backade man och förklarade att boken även kommer att finnas tillgänglig även på Bokus Play när den släpps 22 augusti nästa vecka.

– Det är Norstedts titel och den boken kan bli ”make or break” för Norstedts i år, säger Johan Tellander.

Det var 2016 som Storytel förvärvade Norstedts, efter Bonniers Sveriges näst största bokförlag.

Passarade milstolpe

I går, dagen före kvartalsrapporten, gick Storytel ut med uppgiften att man passerat milstolpen på en miljon användare.

Sedan årsskiftet har Storytels bas ökat med drygt 200 000 kunder.

– Jag är otroligt tacksam och ödmjuk inför det fantastiska gensvar som Storytel får varje dag från människor i alla delar av världen som älskar berättelser. Det sporrar och inspirerar oss att fortsätta brinna och leda utvecklingen av nya underbara läsupplevelser tillsammans med användarna och författarna. Miljoner tack till alla våra fantastiska kunder, skrev Jonas Tellander, vd för Storytel, ett pressutskcik på måndagen.

Lanserats i Tyskland

Med Tyskland som nytt land under senaste kvartalet finns Storytel i dag på följande marknader: Storytel finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Tyskland, Ryssland, Nederländerna, Polen, Spanien, Italien, Turkiet, Indien, Förenade Arabemiraten, Bulgarien, Singapore och Mexiko.

Ytterligare etableringar kommer ske under 2019, lanseringar har aviserats för Brasilien och Sydkorea.

Bolaget spår i sin rapport att 117 500 användare kommer att tillkomma under det tredje kvartalet, vilket i så fall innebär att att man passerar det tidigare målet på 1,1 miljoner betalande vid årsskiftet.

Annons: